Varje år genomförs ett stort antal djuplodande patientundersökningar inom den svenska sjukvården, även på akutmottagningen vid Linköpings universitetssjukhus. Men efter att ha installerat en panel där besökarna kan trycka på glada och ledsna smileygubbar i olika färger, fångas nu även vardagstyckandet upp.

90 procent trycker glad gubbe

– Vi hör ofta negativa synpunkter om akutmottagningen, som att man har fått vänta. Därför är det roligt för oss som jobbar här att se att 90 procent av patienterna är nöjda eller mycket nöjda. Nu följer vi upp möjliga orsaker till att 10 procent fortfarande inte är nöjda på våra veckomöten, säger anestesisjuksköterskan och vårdenhetschefen Monika Söderholm.

Idén kom från ett besök på elvaruföretaget Elgiganten, där en liknande station fanns vid affärens utgång. Enligt Monika Söderholm är gubbarna ett bra sätt att snabbt få in signaler om något försämras eller förbättras.

"En vindflöjel"

– Jag har funderat mycket på hur vi ska få snabbare återkoppling. Vi gör en enkät på hösten som vi får svaren på ett halvår senare. Detta är mer en spegling av realtiden och om vi gör några ändringar kan vi faktisk få info redan nästa vecka. Det är en slags vindflöjel, säger hon.

Smileygubbarna används också vid sjukhusets röntgenmottagning.