– Tyvärr kan vi inte vara mer specifika än så länge, men klart är att det har varit strul med en server. Vi har skickat in ett antal loggar till leverantören och hoppas nu kunna reda ut mer exakt vad som hänt,  säger Erik Berglund, pressinformatör på Stockholms läns landsting.

Stabsläge på Karolinska

Kraschen, som gjorde det omöjligt att skriva i journalsystemet, pågick mellan 11.00 och 17.30 under tisdagen. Samtliga 125 vårdgivare i Stockholm län drabbades av felet. På Karolinska beslutade ledningen om stabsläge som innebär höjd beredskap. Även Region Gotland, som också använder sig av Take Care, berördes av kraschen.

– Det fanns en läskopia, det vill säga ett system som man ska kunna jobba i om något sådant här händer. Problemet är att den måste uppdateras manuellt då och då, därför är det inte säkert att alla kunde använda det, säger Erik Berglund.

Inga vårdskador rapporterade

Enligt Anna Nergårdh, chefläkare på hälso- och sjukvårdsförvaltningen, har inga rapporter om vårdskador än så länge kommit in på grund av kraschen.

Vi har inte fått några sådana signaler än. Däremot drabbades patienterna så till vida att tjänsterna e-recept och den digitala tidsbokningen låg nere.  Sedan blev det naturligtvis ett stort merarbete för personalen. Sjukhusen måste nu själva följa upp konskevenserna, säger Anna Nergårdh.

Hon betonar också vikten av att följa de reservrutiner som gäller vid it-problem. 

Den tekniska utredningen om vad som faktiskt hände pågår just nu. Men ur ett patientsäkerhetsperspektiv visar detta på hur viktigt det är att vi sköter våra reservsystem.

Strulat tidigare

Det är inte första gången något liknande händer. Förra veckan sattes Karolinska i Solna och Huddinge i stabsläge på grund av it-problem och 2008 slogs Take Care ut på ett liknande sätt i Stockholm och på Gotland.