Hanteringen av turerna kring journalsystemet Take care i Stockholm och på Gotland är under all kritik, anser Vårdförbundet. David Liljequist, förbundsombudsman med ansvar för ehälso-frågor, pekar särskilt på allvaret i att man inte lyckats utreda det gamla felet förrän ett nytt inträffar.

"It-säkerheten fallerar"

– När man inte har koll på vad som hände förra gången, och det sker igen, då vet man inte om det är ett återkommande fel eller om det är ett nytt. Det är den grundläggande it-säkerheten och förvaltningen som fallerar. Sedan är det naturligtvis väldigt pinsamt för leverantören, säger David Liljequist.

Take care är, likt många andra journalsystem i vården, föråldrat, både tekniskt och funktionellt, menar David Liljequist.

Att förvaltningen i det här fallet har tagit alldeles för lång tid på sig att gå att få igång den tidigare fungerande versionen, är ytterligare en brist, anser han.  

– I vanliga fall när man uppdaterar ett system har man en dubblett så att den gamla versionen kan köras om den nya går ner. Här får man intrycket av bristfälliga förvaltningsrutiner, säger David Liljequist.

Problemet har kartlagts 

I rapporten Om ehälsosystemens andvändbarhet 2013 har Vårdförbundet tillsammans med Kommunal, Sveriges läkarförbund, Svenska Läkaresällskap och Svensk sjuksköterskeförening undersökt det nationella läget vad gäller bland annat it-säkerhet. Och problemen är inte unika för Stockholm. Svajiga journalsystem, gamla datorer och slött bredband är vanligt ute i landet.  

– Flera landsting har likartade problem. Det skapar naturligtvis en stor otrygghet för personalen och hotar patientsäkerheten. Det har vi också dokumenterat i våra undersökningar, säger David Liljequist.

För att läsa Vårdförbundets rapport, se länk till höger.