I Australien rankas år efter år sjuksköterskor högst på listan över de yrkesgrupper människor har högst förtroende för. Men nu finns en rädsla för att sjuksköterskeyrkets goda rykte i Australien är hotat. Orsaken är Facebook och Twitter.

Under en presentation för studenter och nyutbildade på ICN:s kongress i Melbourne i Australien visar sjuksköterskan Laurie Bickhoff mer eller mindre olämpliga bilder som sjuksköterskor, bland andra hennes egna kolleger och vänner, publicerat på Facebook.

Foto: Jenny KallinLaurie Bickhoff. Foto: Jenny Kallin

Det mest uppenbart olämpliga är bilder på skadade patienter. Men här finns också en bild på två glada sjuksköterskor som har vattenkrig i ett förrådsrum.

Blev av med jobbet

– Det här skulle kunna illustrera arbetsglädje. Men till saken hör att sjukhuset som de här sjuksköterskorna jobbade på hade haft stora problem bara året innan. Anhöriga till drabbade patienter fick se bilden via Facebook, de gick ut i medierna och sjuksköterskorna på bilden blev av med sina jobb, berättar Laurie Bickhoff.

Diskussionen som följer handlar om var gränserna går för vad en sjuksköterska får publicera i sociala medier. Är det okej att skriva negativa saker om patienter, om de inte går att identifiera? Nej, anser Laurie Bickhoff.

– Vi har ett ansvar för vår profession. Om vi skadar sjuksköterskornas goda rykte och höga förtroende riskerar vi att förlora allmänhetens stöd, säger hon.

Samtidigt lyfts sociala mediers användbarhet fram. Möjligheten att kommunicera med kolleger, reflektera, utbyta kunskap, lära sig mer och i extrema krissituationer nå ut med information och hitta skadade.

ICN vill ha policy

Frågan om sociala mediers fram och baksidor är just nu aktuell inom ICN som sett behovet av att skapa en internationell sociala-medier-policy för sjuksköterskor aktiva på bland annat Facebook och Twitter.

– Det här handlar inte om att gå ut och säga att sociala medier är dåligt. Men vi måste vara medvetna om riskerna, säger Jean Barry, specialist på ICN.

Hon har nyligen börjat arbeta med den nya internationella sociala-medier-policyn som förväntas vara klar inom ett år.