Nu svarar fyra amningsexperter på artikeln på DN debatt häromdagen då Agnes Wold, professor på avdelningen för infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet, skrev om orimligheten i att förbjuda reklam för flaskmatning.

Agnes Wold hävdar att regeringens förslag om att lagstifta mot reklam för modersmjölksersättning är en reaktion på omoralisk reklam för flaskmatning i fattiga länder för 40 år sedan. Hon skriver också att forskning inte stöder att exklusiv amning i sex månader skulle vara bra för svenska barn.

Enligt Agnes Wold är lagförslaget också ett hot kvinnors rätt att bestämma över sina kroppar. Mammor ska inte behöva inhämta synpunkter från vårdpersonal innan de bestämmer om de vill amma eller flaskmata.

Befäster polariseringen

Amningsexperterna, som består av en barnläkare, två barnmorskor och en barnsjuksköterska, svarar att det inte handlar om antingen det ena eller det andra. De anser att Agnes Wold befäster polariseringen i debatten om amning eller modersmjölkersättningen.

Experterna skriver att professorn har missuppfattat lagförslagets innebörd. Samma skrivningar har funnits i en branschöverenskommelse mellan livsmedelsföretagen och Konsumentverket och innebär därför inget nytt. Trots det har de inte tidigare hört argumentet att det skulle hota kvinnors rätt att bestämma över sina kroppar.

Bör bli bättre på att stödja

Experterna vill att hälso- och sjukvården blir bättre på att stödja kvinnor som vill amma. Men också på att möta dem som väljer modersmjölksersättning och som känner att de måste försvara sitt val. Ingen kvinna ska behöva känna sig ifrågasatt eller få ett sämre bemötande.

Amningsexperterna ser fram emot EU-direktivet, som de anser innebär att Sverige tar ansvar för att ge en objektiv och entydig information om uppfödning av spädbarn. En information som både vänder sig till dem som vill amma och dem som vill föda upp med modersmjölksersättning.