Vårdförbundet Direkt ger medlemmar i förbundet personlig rådgivning om anställning och medlemskap via telefon eller webb. Nu har tjänsten funnits i en månad och statistiken visar 3 540 registrerade kontakter mellan den 1 och 29 oktober.

– Antalet samtal är ungefär som förväntat. Det är en bra siffra som vi räknar med kommer att öka. Rådgivarna har ett lagom flöde på ungefär 120 till 160 samtal om dagen, säger Therése Alsing, samordnare på Vårdförbundet Direkt.

De flesta kontakterna sker via telefon, men cirka 18 procent av dem som vill ha svar på en fråga skickar in den via webben.

Många frågor om lön

75 procent av dem som kontaktar Vårdförbundet Direkt är medlemmar, åtta procent är förtroendevalda och fyra procent är intresserade av ett medlemskap. De flesta frågorna handlar om lön, anställning, arbetstid och medlemskap.

– Det mest positiva är att vi underlättar för nytt medlemskap. Den som vill bli medlem blir registrerad direkt och hittills har vi haft ett inflöde på 10 eller upp till 22 nya medlemmar i veckan. Vi kan direkt ge information om fördelen med medlemskap – och om konsekvenser av att gå ur för dem som vill det.

Medlemmar som ringer gör det för att de har ett problem och samtalen handlar om problemlösning. Responsen från dem som får hjälp är positiv. Framtida statistik, säger Therése Alsing, kommer att ge en fingervisning om vilka frågor som är viktiga för medlemmarna.