I somras köpte Falck ambulans i Skåne in tre nya ambulanser. En av dem sattes genast i trafik, men på den skyddsrond som gjordes märkte man att vikten var för hög och bilen togs ur trafik redan efter en dag.

– Vikten på den typ av bil som det är frågan om får enligt lag inte överstiga 3 500 kilo. Vi kom överens om att de tre bilarna skulle bli stående tills viktproblemen var åtgärdade, säger Vårdförbundets huvudskyddsombud Rickard Uppenberg.

Felbedömt lastvikterna

Men i helgen sattes en av bilarna ändå in.

– Jag påpekade genast för arbetsgivaren att överenskommelsen bröts och begärde att bilen skulle tas ur trafik. Det ville inte Falck. Vi var oeniga och då måste jag lägga ett skyddsstopp. Det är en förlust för oss att vi inte har nått fram till arbetsgivaren, säger Rickard Uppenberg.

Falck har missbedömt lastvikterna på tre nyinköpta ambulanser. De har inte den lastkapacitet som verksamheten kräver utan kör med övervikt, skriver han i sin begäran om skyddsstopp.

Fara för liv och hälsa

Han hävdar att fordonstypens bromsar, styrlinor, drivlinor och axlar enligt tillverkaren inte är dimensionerade för de lastvikterna det är frågan om under utryckning och transport av patienter.

Överlasten gör bilarna till en arbetsmiljörisk. Då de körs i hög fart vid utryckningar finns det risk för omedelbar och allvarlig fara för personalens liv eller hälsa.

– Falck kommer att behöva köpa in fler ambulanser. Vi måste komma överens om hur mycket vi ska kunna lasta. Ska bara vissa bilar kunna ta alla patienter?

200 kilo för mycket

Enligt avtal med Region Skåne ska alla bilar och bårar kunna ta patienter som väger max 225 kilo. En sjuksköterska med utrustning bak i bilen hos patienten kan väga 115 kilo, som Rickard Uppenberg. Det blir 340 kilo. 

– Då svårt sjuka ska transporteras behövs det ofta två vårdare hos patienten. Eller en sjuksköterska och en anhörig, vi måste ha marginal att kunna ta med en anhörig. Till det kommer bilens vikt 3 070 kilo och bilens utrustning på 220 kilo. Det blir över 3 700 kilo. Det går inte ihop, konstaterar Rickard Uppenberg.

Falck har två veckor på sig att presentera ett åtgärdsföslag.