Egentligen är det två kampanjer som precis dragit igång. Den ena syftar till att ta reda på varför ett ökat antal medlemmar lämnar Vårdförbundet och vad som krävs för att de som varit missnöjda att lockas tillbaka. Den andra kampanjen handlar om att testa ett nytt sätt att nå potentiella medlemmar.

På försök

Drygt 800 nyblivna sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjusköterskor som fick sin legitimation under årets första sex månader får nu via telefon och brev erbjudande om att gå med i Vårdförbundet. Den som tackar ja får sina tre första månaderna av medlemskap för hundra kronor.

Rekryteringskampanjen är ett pilotprojekt.

– Den bästa rekryteringen sker lokalt på arbetsplatserna i mötet med förtroendevalda. Men det är svårt att nå precis alla, därför behöver vi bredda rekryteringen. Ger det här ett bra resultat kan det bli en fortsättning, säger Fredrik Eklöf som är marknadsansvarig på Vårdförbundet.

Söker svar

Samma erbjudande – tre månader för hundra kronor – ges till dryga tusen före detta medlemmar som kontaktas just nu. Här finns de som under första halvåret i år bara slutat betala medlemsavgift men också de som aktivt valt att gå ur förbundet utan att ange orsak.

– Här är huvudsyftet att ta reda på varför medlemmar väljer att lämna förbundet. Hälften av alla utträden som sker på ett år har vi ingen aning om bakgrunden till, säger Fredrik Eklöf.

Även före detta medlemmar som lämnat förbundet på grund av studier eller föräldraledighet kontaktas under kampanjen. Detta för att sprida information om att studerande och föräldralediga kan ha rätt till en rabatterad medlemsavgift under tiden de pluggar eller är hemma med barn.