En barnmorska är hemma hos en kvinna som blöder kraftigt efter ett missfall. Hon ringer SOS Alarm för att få en ambulans, men tiden går och ingen kommer. Barnmorskan ringer en andra gång och får veta av operatören att ambulansen inte är utlarmad.

När barnmorskan ringer en tredje gång säger den nya operatören att man försöker koppla samtalet till en sjuksköterskas för bedömning, men inte får något svar. Innan ambulansen slutligen kommer är kvinnan på väg att förlora medvetandet.

Ingen risk för allmänheten

Den här händelsen har fått SOS Alarm att förändra sina rutiner. Sedan maj förra året.

Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm, säger att det inte innebär någon risk för allmänheten.

– När operatörerna måste vänta in sjuksköterskornas bedömning kunde konsekvensen bli att ambulansen dröjde för länge i akuta situationer. Att de nu tar självständiga beslut minskar risken för onödig väntetid. Det finns ingen forskning som visar att träffsäkerheten blir bättre för allmänheten om sjuksköterskor handlägger alla fall, säger han.

Uppfyller inte kraven

Trots det: alla landsting utom de i Örebro och Värmland kräver av SOS Alarm att de ska ha sjuksköterskor som ska ta en viss procent av inkommande samtal. Ett krav som larmcentralen alltså inte kan uppfylla.

– Precis som andra vårdgivare är vi drabbade av sjuksköterskebristen. Vi gör allt vi kan för att locka sjuksköterskor, men får höra att många inte vill ställas inför att göra bedömningar bara via telefonen, säger Anders Klarström.

Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, har granskat ärendet och anser att de nya rutinerna uppfykller kravet på patientsäkerhet.

Diarienummer: 8.1.1-25649/203.