Kritiken mot IT-systemen i vården handlar till stor del om att de inte är användarvänliga, eller snarare att de är ett dagligt irritationsmoment för personalen. Eller kanske än värre.

– Bristerna i journalsystemen är en av de största riskerna när det gäller patientsäkerheten, säger David Liljequist, förbundsombudsman på Vårdförbundet.

Bristerna allt tydligare

Den här veckan springer han från det ena seminariet till det andra och pratar om IT i vården. Det har han gjort under många Almedalsveckor, men i år tycks intresset vara större än någonsin.

– Bristerna blir allt tydligare och det är i dag uppenbart för alla att något måste göras. Frågan är bara vem som ser till att något händer, säger David Liljequist.

IT-företagen

Flera av seminarierna under Almedalsveckan anordnas av IT-företagen som säger sig ha lösningarna och förmågan att leverera – men att det brister i efterfrågan från kommuner och landsting. Och de som drabbas av dåliga system är både patienter och personal.

– Vårdpersonal ska ägna sig åt vård och omsorg och inte behöva slösa tid på jäkla skitsystem, slog Björn Myrvold fast på ett möte som anordnades av företaget Tieto health care.

Men här och var spirade det också av hopp om att något faktiskt håller på att hända.

Nytt samarbete

De tre storstadsregionerna Västra Götaland, Skåne och Stockholm har nyligen startat ett gemensamt arbete för att tillsammans utveckla framtidens vårdinformationsmiljö, berättade Ann Söderström, hälso- och sjukvårdsdirektör i Västra Götaland på ett av dagens många seminarier om IT i vården.

– Vi ska börja med att diskutera vad det är vi behöver och hur det ska se ut. Om ett par år hoppas vi ha kommit så långt att vi har en gemensam kravspecifikation. Men kanske kommer det att ta fem år innan vi kan komma fram till ett gemensamt kärnsystem, sade Ann Söderström.

Hon anser också att det är en patientsäkerhetsfråga och en arbetsmiljöfråga och att det är oerhört viktigt att de som ska jobba med systemen är med och utvecklar dem.

Tillsammans med professionerna

– Det här kan inte lösas vid skrivborden. Vi måste bygga en lösning tillsammans med professionerna i vården. Att ha fungerande IT-system är lika viktigt som att vi har nationella riktlinjer. Det här är den fråga som har allra högst prioritet för mig nu, sade Ann Söderström.

Men hur går det då för de andra landstingen och regionerna om de tre tunga storstadsregionerna går samman och bestämmer hur det ska vara. Ja, Tommy Berger, landstingsråd i Gävleborg är ändå positiv.

– Om de kommer fram till något som fungerar kan vi andra följa efter, men vi hoppas förstås på en dialog.

Journalen tillhör patienten

David Liljequist menar att det brådskar för stat, kommuner och landsting att hitta lösningar som fungerar för personalen och att utgångspunkten ska vara att det är patientens journal.

– Om vi inte tar det här på allvar är risken stor att vi snart får en fullständigt vildvuxen situation där andra intressen tar över och människor hittar egna lösningar via hälsoappar och tester av olika slag som vården inte klarar av att förhålla sig till.