Ät som vanligt i fem dagar, och dra ner till ett minimum i två dagar. Det är i korthet vad den hetaste bantningsmetoden just nu går ut på, därav namnet 5:2.

I julas drog professor Kerstin Brismar vid Karolinska Institutet igång den första stora studien för att undersöka dels om metoden fungerar för dem som vill komma i sina drömjeans, men också vilka hälsoeffekter man får.

Alla fick bättre värden

100 försökspersoner plus Kerstin Brismar själv deltar och nu har de första delresultaten kommit. Metoden fungerar, men skillnaderna är stora. Viktnedgången varierade mellan 1 till 12 kilo men alla fick förbättrade hälsovärden, som minskad risk för diabetes och hjärtkärlsjukdom.

– Det är jättebra och i linje med vad jag trodde, säger Kerstin Brismar som själv har gått ner 8 kilo hittills.

Svårt att stå emot

En förklaring till att viktnedgången var så olika är att disciplinen skiljer sig åt. Vissa har lättare att äta normalt de fem dagar då det är okej, medan andra överkompenserar genom att äta mer.

– Förbättringarna tycks också komma i etapper så hos en del kommer effekten snabbare, säger Kerstin Brismar.

Negativa beteenden kan triggas igång

En risk med 5:2-dieten är att det blir ett stort fokus på ätande och vad som är tillåtet och inte. Kerstin Brismar har fått mycket reaktioner från människor som har hört talas om hennes studie och en av dem kom från en kvinna som tidigare tampades med ätstörningar.

– Hon berättade att dieten fungerade bra för henne eftersom hon tillät sig att verkligen äta de fem dagar som man ska göra det. Men jag tror det förutsätter att man inte har hamnat så djupt i sina ätstörningar, säger Kerstin Brismar.

Studien ska pågå ett halvår till, alltså sammanlagt ett år.