Hur ska man sola i sommar egentligen? Å enda sidan kan för mycket sol orsaka hudcancer. Å andra sidan kan för lite ge D-vitaminbrist eftersom D-vitamin bildas i huden när den utsätts för UV-strålning. Så har debatten har gått den senaste tiden vilket har fått många att undra hur mycket sol man egentligen behöver.

En kvart räcker

Nu kommer svaret från Strålsäkerhetsmyndighetens vetenskapliga råd för UV-frågor och nej, du ska inte steka dig längre för att fylla på vitaminförrådet. För personer med ljus hy räcker det med 10–15 minuters sommarsol på armar och ansikte per dag. Mer sol ger inte mer D-vitamin, eftersom huden stänger av när behovet har fyllts. Dessutom finns det fler sätt att få i sig D-vitamin än genom att sola, till exempel genom kosten.

Tidigare råd gäller fortfarande

Därför gäller fortfarande den gamla rekommendationen:

  • Sök skugga när solen är som starkast (klockan 11.00-15.00).
  • Använd kläder, hatt och solglasögon som solskydd.
  • Använd solkräm med medelhög eller hög solskyddsfaktor (faktor 15 eller högre) som komplement där kläder inte täcker.
  • Barn under ett år ska inte vara i direkt solljus över huvud taget.

Utöka varningen

Strålsäkerhetsmyndigheten har också brottats med frågan om varför människor fortsätter att sola trots riskerna. Förklaringen är att viljan att vara snygg och solbränd tar över och därför föreslås att framtida kampanjer för att förebygga hudcancer också tar upp riskerna med att huden åldras i förtid om man solar för mycket.