I dag fortsatte rättegången i Göteborgs tingsrätt som handlar om olyckan 2010 då en ambulanssjuksköterska somnade vid ratten efter att ha varit igång nästan 23 timmar i sträck. Arbetsgivaren Västra Götalandsregionen är åtalad för arbetsmiljöbrott.

Ambulanschefen tar beslutet

En central fråga var vad en ambulanssjuksköterska kunde göra om han eller hon var för trött för att köra under ett så långt arbetspass. I förmiddags frågades den före detta ambulanschefen vid Kungälvs station ut.

– Först har man ett eget ansvar att stanna bilen och ta en nypa luft. I avtalet med SOS Alarm ingår också att man kan ställa av bilen om någon till exempel behöver vila upp sig på något sätt, svarade han.

Ambulanssjuksköterskorna kan dock inte ta sig själva ur tjänst utan ett sådant beslut måste fattas av den ambulanschef som har jour i hemmet.

Gick inte att nå chefen som hade jour

Men detta fungerade inte alltid, visade det sig när åklagaren pressade vidare med sina frågor. När hon frågade den före detta ambulanschefen om det hände att SOS Alarm inte fick tag på honom när han själv hade jour, bekräftade han detta.

– Det hände att de fick söka mig ett par gånger. Vid ett tillfälle fick ambulansen komma hem till mig, svarade han.

Gilla läget eller sluta

Förra veckan vittnade två ambulanssjuksköterskor som arbetat vid Kungälvs station om samma sak, att det inte alltid gick att få tag på chefen.

– En gång ringde vi SOS Alarm eftersom vi var så trötta. Fast ibland gick han inte att få tag på.

Ambulanssjuksköterskorna fick också höra av sin dåvarande chef att de inte skulle ifrågasätta SOS Alarm, som dirigerar uppdragen.

– Det var gilla läget eller sluta.

Instruktioner togs fram efter olyckan

Vid tiden för olyckan, sommaren 2010, fanns det inga instruktioner om vad man skulle göra om man inte orkade ta ett nytt uppdrag på natten. Först några dagar efter kraschen skrevs ett sådant pm.

Kraschen skedde den 25 juli. Då hade personalen i ambulansen inte försökt att kontakta ambulanschefen.