I går avslutades rättegången i Göteborgs tingsrätt om ambulansolyckan 2010.

En fällande dom kan bli slutet för dygnspassen eftersom åklagaren anser att det var utmattning som gjorde att ambulanssjuksköterskan somnade framför ratten. Därför anser hon att arbetsgivaren är skyldig till arbetsmiljöbrott.

Inget avtal

Västra Götalandsregionen försvarar sig med att fack och arbetsgivare var överens om schemat som innehöll 4 dygnspass på 16 veckor.

– Arbetsmarknadens parter tyckte att dygnspassen var acceptabla och träffade kollektivavtal med den innebörden. Där borde frågan vara utredd och klar, sade regionens försvarsadvokat Lars Viklund.

Han ser detta som en slags garanti för att schemat var lämpligt.

Tillbakavisar uppgifterna

Men Tina Kall, Vårdförbundet Västra Götaland, tillbakavisar uppgifterna.

– Ja, Vårdförbundet har godkänt scheman men Vårdförbundets intentioner har inte varit att man ska lägga dygnspass, säger Tina Kall, Vårdförbundet i Västra Götaland.

Det är arbetsgivaren som på olika sätt hittat öppningar som möjliggör dygnspassen, till exempel genom att lägga brytpunkten på dygnet vid 20-tiden på kvällen och jour på lämpliga ställen i schemat, menar Tina Kall.

Måste titta på vad som är lämpligt

Hon tycker inte att det räcker med att säga att lagen medger dygnspass.

– Är det rätt att göra det om belastningen är hög på en station? säger hon.

Men när facket har ifrågasatt dygnstjänstgöringen har svaret från arbetsgivaren varit att det är de som leder och fördelar arbetet.

Enligt Tina Kall spelar det ändå ingen roll om fack och arbetsgivare hade varit överens. Det är regionen som har arbetsmiljöansvaret enligt lag.

– Arbetsgivaren borde ha tagit bort dygnspassen när man såg hur den ökade belastningen riskerade arbetsmiljön för personalen, säger Tina Kall.