I morgon återupptas den pågående rättegången i Göteborg som handlar om en olycka 2010 då en ambulanssjuksköterska somnade framför ratten och kraschade mot en bergvägg. Arbetsgivaren Västra Götaland är åtalad för arbetsmiljöbrott eftersom föraren hade varit igång nästan 23 timmar i sträck.

Rättegången kan bli vägledande och slutet för dygnspass inom ambulansen om det blir en fällande dom.

Vittnade om problemen med långa pass

Ett av åklagarens vittnen är Peter Blom som sitter i Vårdförbundets styrelse och som länge har arbetat för att få bort dygnspassen inom ambulansen. Bland annat var han med och drev igenom att de avskaffades i hans landsting Värmland och han har även gjort en kartläggning över hur vanligt det är med så långa arbetspass inom Ambulanssverige. Peter Bloms kartläggning ingår nu ingår i åklagarens förundersökning.

Men själv arbetade Peter Blom fram till nyligen extra på en privat ambulansstation i Arvika som har dygnspass. När Vårdfokus frågar om det bekräftar han detta, men säger att det var några månader sedan han sist jobbade dygn.

– De senaste gångerna har det i stället blivit något enstaka dagpass som är 07.00-17.00, säger Peter Blom.

Ser du någon konflikt i att arbeta för att avskaffa dygnspassen, men jobba hos en arbetsgivare som har dem kvar?

– Naturligtvis kan jag förstå att detta väcker känslor och det finns de som fortfarande försvarar modellen med dygnspass. Att jag jobbade extra i Arvika berodde helt enkelt på att jag är ensamstående med barn. Ekonomin och verkligheten ser ut som den gör, säger han.

Har du försökt påverka arbetsgivaren att ta bort dygnen?

– Jag har pratat med de som jobbar där och fört fram mina åsikter.

Även till cheferna?

– Till den förra chefen gjorde jag det men inte till den nya som tillträdde för en månad sedan, säger han.

Peter Blom säger också att han inte längre extrajobbar i Arvika och att det är ett avslutat kapitel.