En hiphopartist, ett dansband, en rappare och en sångerska kommer under Folkhälsomyndighetens årliga klamydiakampanj att sprida budskap på bloggar, Twitter, Facebook och Instagram.

Unga män slarvar

Kampanjen startar nu på "Klamydiamåndagen" och satsningen på sociala medier och musik är självklar eftersom målgruppen är ungdomar och framför allt unga män.

Varje dag upptäcks nästan 100 fall av klamydia i Sverige. Men många fler är smittade utan att veta om det. Årets klamydiakampanj fokuserar på hur viktigt det är att gå och testa sig och här är det framför allt män mellan 20-24 år som slarvar jämfört med jämnåriga unga kvinnor.

Låtar om klamydia

Artisterna som deltar i kampanjen är hiphopparen Linda Pira, rapartisten Zacke, det unga dansbandet Scotts och sångerskan Ida Redig. Bland annat har artisterna remixat låtar som handlar om klamydia och hur viktigt det är att testa sig efter oskyddat sex.