Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, har synat hur sjukvårdsrådgivningen i Östergötland fungerar. Det visade sig att inom primärvården fungerar det ofta uselt och till och med sämre än innan Vårdguiden 1177 infördes.

När 1177 startade var tanken att patienten lättare skulle få hjälp med att komma i kontakt med vården. Och när Östergötland anslöt sig till systemet var regionen mycket tydligt med att patienten bara ska behöva ringa ett samtal för att få hjälp med sina besvär.

Problemet var bara att man missade att ge primärvården uppdraget att ta emot och erbjuda patienter tid efter samtal med 1177.

– Det är inte rimligt att patienter bollas runt på det här sättet. Region Östergötland har ett ansvar att se till att varje patient får god vård, säger Helena Nilsson, inspektör på Ivos avdelning sydöst.

Ivo kräver nu att problemet ska vara löst senast 29 oktober i år.

Diarienummer: 8.5-7561/2014