Flera av bloggsidorna använder sig av en så kallad widget för att låta dem som besöker sidan ta del av bilder som lagts upp av besökare på Instagram.

Men det är långt ifrån bara oskyldiga bilder som visas. Genom att klicka på den widget (Snapwidget) som Vårdförbundet använder sig av kommer man direkt in på en webbsida med annonser som Vårdförbundet knappast vill bli förknippat med.

De handlar om allt från löften till läsaren om att tjäna stora pengar till reklam för olika bantnings- och potenspreparat, asiatiska flickor och utländska nätkasinon.

Lockar med evig sexuell aktivitet

Går du exempelvis in på Örebroavdelningens Vårdfokusblogg eller Barnmorskebloggen och klickar på någon av Instagrambilderna dyker en annons med rubriken "Slutet på Manliga problem upp", illustrerad med en halvnaken ung kvinna och ett löfte om "...evig sexuell aktivitet".

Budskapen varierar. Nästa gång kan annonsen ha bytts ut mot en kvinna som förföriskt lockar läsaren att klicka på rubriken "Looking for an Asian Beauty".

Gratistjänst i utbyte mot anonser

Enligt datasäkerhetsföretaget F-secures säkerhetsspecialist Fredrik Lille är den troliga förklaringen att Vårdförbundet använder sig av en gratistjänst, som i sin tur tjänar pengar på att lägga ut annonser.

Förutom att det annonseras för produkter och tjänster som Vårdförbundet tar avstånd från finns det risk för att den som klickar på någon av annonserna får sin dator kapad eller tvingas betala för någonting som i realiteten är fejk.

– Själv skulle jag absolut inte klicka på en sådan här annons, säger Fredrik Lille.

Förbundet kände inte till det

När Vårdfokus kontaktar Vårdförbundet är det tydligt att ingen känt till annonserna.

– Oj, det är ju helt tokigt. Jag har inte varit inne på sidan på länge och det här var absolut ingenting som jag visste fanns där, säger ombudsmannen Lis Munk som står som ansvarig för Barnmorskebloggen.

I realiteteten är det dock Vårdförbundets kommunikationsavdelning som har ansvaret och som sköter det tekniska på sidan.

– Det här måst ha hänt under semestern, så här såg det inte ut tidigare, säger Vårdfokus kommunikationschefen Ylva Norberg, som säger att hon genast kommer att kontakta förbundets it- och webbspecialister för att stoppa annonseringen.