Patienten hade ett par dagar tidigare sökt vårdcentralen för sjukdomskänsla med feber och hosta. När tillståndet försämrades nattetid ringde maken till 1177 flera gånger. Han berättade att hans fru hade kräkts blodblandat och hade jätteont i halsen, men fick rådet att ge vätskeersättning och febernedsättande och kontakta vårdcentralen på morgonen.

Vid det tredje samtalet sade mannen bland annat att "min fru orkar inte mer". Vid det fjärde samtalet uppgav han att frun hade ramlat, inte fick i sig vätskeersättning, hade kräkts igen och att febern hade stigit ytterligare. Sjuksköterskan på 1177 överlämnade då till mannen själv att avgöra om de skulle söka akut.

Tidigt på morgonen bestämde sig mannen för att ringa ambulans för transport till sjukhuset där kvinnan sedan fick vårdas över en månad för influensa med lunginflammation och blodförgifting.

Både vårdgivarens egen utredning och den granskning som har gjorts av Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, kommer fram till att det vid telefonsamtalen fanns tillräckliga uppgifter för att kunna avgöra allvarlighetsgraden och behov av omgående vård.

Ivo kritiserar därför sjuksköterskan för att handläggningen inte var tillräckligt sakkunnig och omsorgsfull.

Även vårdgivaren får kritik för brister i uppföljning och egenkontroll av sjuksköterskornas följsamhet till rekommenderat arbetssätt vid 1177. Men myndigheten påpekar också att sjuksköterskan ändå har ett eget ansvar.

Diarienr hos Ivo: 8.2-18016/2015-15