SOS Alarm håller med om att det brast i bemötandet av den skottskadade 16-åringen som Vårdfokus skrev om i fredags. I ett pressmeddelande ber SOS Alarm om ursäkt och säger att det finns inget svar på varför det blev så, annat än den mänskliga faktorn.

Företaget beskriver också de svårigheter som en SOS operatör har, att arbetet ställer höga krav på inlevelseförmåga, tålamod och en korrekt samtalsmetodik för att snabbt få fram nödvändiga uppgifter om hjälpbehov, symtom och exakt position var personen befinner sig.

SOS Alarm påpekar att personalen rekryteras med hjälp av omfattande urvalstester, att internutbildningen är på 20 veckor och att årliga kontroller görs.

Ändå, medger SOS Alarm, så lyckas man inte till hundra procent att hantera alla fall på bästa sätt av de 3,3 miljoner anrop som tas emot varje år.

"Även om vi vet att vi kanske aldrig kommer att lyckas nå detta kommer vi aldrig sluta försöka", skriver företaget i pressmeddelandet.