Svårt sjuka patienter, snabba in- och utskrivningar och personalbrist kan vara nog så hämmande på humöret. Men för Lidia Eriksson, sjuksköterska på akutvårdsavdelningen, AVA, vid unviversitetssjukhuset i Örebro är skrattet hennes främsta verktyg i kaoset.

– Så fort jag märker att det börjar bli rörigt så börjar jag skratta. Jag skojar till det och peppar kollegorna att allt kommer att gå bra. Då går allt mycket lättare, säger hon.

Skratt hänger ihop med trivsel

När bemanningsföretaget Adecco frågade anställda inom olika yrkesområden om skrattets betydelse på arbetet, visade det sig att vård-och omsorgspersonal är de som skrattar mest. Detta förklarar psykologen och skrattspecialisten Lena Dur Högnelid med att nära möten med människor är betydelsefullt. Att personalen sällan sitter still kan också vara en bidragande orsak då rörelse är gynnsamt för skrattaktiviteten.

Enligt rapporten är skratt nära förknippat med trivsel och kan öka känslan av att man utför sina arbetsuppgifter bra. De som skrattade minst var de som arbetade inom kontor, HR och administration.

Avledande manöver

På AVA i Örebro får även patienterna ta del av Lidia Erikssons smittande skratt. Till och med de svårast sjuka kan få en stunds välkommen distraktion från smärta och oro. Lidia skojar om det mesta, från vädret till hennes eget ursprung från Mocambique.

– En patient föreslog att jag skulle använda mitt skratt när jag löneförhandlar, det kanske vore något, säger hon.

Uppskattas av patienterna

Lidia Eriksson har aldrig upplevt att någon tagit illa vid sig av hennes skratt, utan tvärtom får hon mycket uppskattning från både kollegor och patienter.

Att det i genomsnitt skrattas fem gånger om dagen på arbetet låter lite, tycker hon.

– Jag skrattar mycket mer på jobbet med kollegor och patienter. Hemma har jag bara min sambo, så då skrattar jag inte lika mycket.