Årets skolsköterska fick ta emot utmärkelsen på skolsköterskornas kongress, och hon är stolt och glad. Mirijana Ferander har i många år arbetat på Munkhätteskolan i Malmö. Förra året började hon som skolsköterska på Rosengårdsskolan. Hur hennes arbete kommer att utvecklas där vet hon inte riktigt ännu, men hon vet vad hon brinner för.

Hon ger stöd och hjälp till elever som är nyanlända, och hon driver projekt om sexuell hälsa och heder. Hon kämpar också för att sprida kunskap om elevernas behov bland lärare, mentorer och elevhälsans övriga professioner.

Sprider kunskap om hälsa

– Jag vill lyfta betydelsen av samverkan och återkoppling. Vi skolsköterskor är ju solitärer i den pedagogiska världen och elevhälsan har inte alltid den högsta prioriteten i skolan. Jag har länge sammanställt resultaten från hälsosamtalen med eleverna och låtit övrig personal veta hur det är ställt med sömn, stress, möjlighet till arbetsro och annat som påverkar skolarbetet, säger Mirijana Ferander.

Det är viktigt för henne att föra ut resultaten och att utvärdera arbetet de gör inom elevhälsan. Utan utvärderingar vet de inte om de gör rätt eller borde göra på annat sätt.

Mirijana Ferander har nominerats av kolleger som tycker att hon gör ett fantastiskt jobb. Så här skriver de bland annat:

"Mirijanas generositet med kunskap och stöttning kommer oss alla till del – elever, föräldrar, personal samt kollegor. Genomförda utbildningar med ny kunskap resulterar ofta i nya utmaningar och förbättringar för hennes elever. Det som kännetecknar Mirijana är att hon alltid ser möjligheter där andra ser svårigheter.

Mirijana har på ett fantastiskt sätt kunnat kombinera ihop och utveckla skolsköterskans profession på alla nivåer – individ, grupp och organisationsnivå. Hon vågar stå upp för elever och kollegor för att få till stånd förändringar. En skolsköterska i tiden och för framtiden."

Hoppas på bättre förutsättningar

Det är en energisk skolsköterska som har fått årets pris. Förutom sitt engagemang för eleverna arbetar hon extra på Sjukvårdsrådgivningen, är fackligt engagerad och har utbildat sig i arbetsmiljöfrågor. Kunskap som hon sprider till kolleger och har använt för att inventera och förbättra elevernas lärandemiljö, både den fysiska och den psykosociala.

– Skolsköterskor har öppen mottagning och hälsosamtal och vet hur det ser ut med elevernas hälsa. Den stora utmaningen är att få möjlighet att förbättra den. Om inte jag ges de förutsättningarna går det ut över eleverna. Där har vi en del kvar att jobba med, säger Mirijana Ferander.