I studien ingick 1 260 finländska personer mellan 60 och 77 år som hade genomgått ett kliniskt minnestest där det visade sig att de låg i riskzonen för att utveckla minnesstörningar med åren.

Kost, motion och minnesträning

Deltagarna delades in i två grupper. I den ena fick personerna vanliga råd om olika typer av levnadssätt.

I den andra gruppen fick deltagarna aktiv rådgivning kring olika typer av kost. De fick också delta i olika fysiska aktiviteter. Exempelvis gymträning och aerobiska övningar eller andra motionsformer som de själva tyckte bättre om.

Dessutom fick de aktivt träna sitt minne med hjälp av ett databaserat minnesprogram där frågorna blev svårare och svårare ju längre tid programmet användes. För de cirka 30 procent av deltagarna som inte ville använda datorn rekommenderades i stället att regelbundet lösa exempelvis korsord, sudoku eller att hitta andra fritidsaktiviteter som kunde engagera dem.

Under de två år som studien pågick var risken att drabbas av försvagat minne och få sämre tankefunktion hela 31 procent högre i den kontrollgrupp som inte fick aktiva råd.

Demens kan skjutas upp flera år

– Via matematiska beräkningar har vi kunnat se att den här typen av aktiv levnadshandledning skulle kunna skjuta upp allvarliga minnesstörningar med fem till tio år, säger den som varit huvudansvarig för studien, professorn Miia Kivipelto vid centrum för alzheimerforskning på Karolinska institutet i Stockholm.

Hennes mål är att helt och hållet kunna förebygga demens och alzheimer hos så många som möjligt.

– Men just nu vet vi åtminstone att vi kan försena utvecklingen av demens i flera år genom ganska enkla åtgärder.

Hållbara resultat

Ett problem med många studier är att deltagarna i början av programmet är väldigt aktiva men med tiden tappar intresset för att följa de råd som de har fått.

– Vi har inte analyserat all data ännu. Men vi har kunnat se att i den aktiva gruppen är många fortfarande efter två år mer fysiskt aktiva än tidigare. De äter fortfarande hälsosammare, exempelvis mer fisk, frukt och vegetabiliska oljor än vad de gjorde innan projektet började. Fortfarande efter två år väger de också mindre än vad de gjorde tidigare, även om det på individnivå kan vara ganska stora variationer, säger Miia Kivipelto.

Studien publiceras i vetenskapstidskriften The Lancet i dag, se länk till höger.