I det uppmärksammade fallet nyligen när en 16-årig pojke, som blivit skjuten i huvudet, fick ett bristfälligt bemötande var det inte av en sjuksköterska. Den panikslagna pojken fick under samtalet höra att han skulle "skärpa sig".

Har vårdkultur och bemötande inom SOS Alarm hårdnat under de senaste åren när bemanningen varit ansträngd?

– Nej, så är det inte. Alla som arbetar här har som första mål att hjälpa den som ringer. Däremot förekommer frustration över att inte förstå varifrån den sjuke ringer för att kunna skicka ambulansen rätt, säger Claes Johansson, ordförande i Vårdförbundets riksklubb för SOS-sjuksköterskor som jobbar på SOS-centralen i Norrköping.

Samma gatunamn i flera orter

I det aktuella fallet har operatören svårt att höra om patienten säger Tallhöjden och Norrahammar och frågar flera gånger. Vanliga ortsnamn och gator kan finnas på flera ställen i landet. Situationen försvårades av att samtalet ringdes in från en simkortslös telefon och att alla dessa nödrop hanteras av en larmcentral i Norrland. Därifrån ska operatören orientera var i landet den uppgivna orten och adressen ligger. Om telefoner har ett simkort ser operatören i vilken ort den sjuke befinner sig.

– Vi kan inte se exakt. Det som skulle underlätta mest vore att få använda den GPS-funktion som finns i alla smartphones. Vi har lämnat det som förslag, men det är inte tillåtet. Integritetsskyddet är starkt i Sverige.

Svårt att rekrytera

De flesta landsting och regioner har som krav på larmföretaget att det ska vara sjuksköterskor som svarar och larmar ut ambulanser. Men SOS Alarm har svårigheter att rekrytera sjuksköterskor. Under 2014 anställdes endast ett fåtal, medan 225 andra medarbetare anställdes. SOS Alarm har tvingats betala sju miljoner i vite för att inte fler samtal sköts av sjuksköterskor.

I dag besvaras de flesta vårdsamtal till 112 av operatörer som inte är sjuksköterskor. Av omkring 600 anställda är endast 30 sjuksköterskor. De fungerar som rådgivare när det är svårt att avgöra hur allvarlig sjukdomen är.

– Vid samtal som är uppenbart akuta och livshotande larmar operatören ambulans direkt utan att slösa tid på att koppla till sjuksköterska. Men ibland, som vid magsmärtor är det svårt att avgöra och då kopplas samtal till sjuksköterskan.

Undersöker bedömningarna

SOS Alarm undersöker nu tillsammans med forskare från KI om sjuksköterskor gör bättre bedömningar av larmsamtalen än de andra operatörerna, som har ett halvårs internutbildning.

– Vi är absolut för få sjuksköterskor. Ska vi locka sjuksköterskor till oss måste ledningen öppna plånboken, det finns inget annat sätt. Det skulle få ett snabbt genomslag. De har varit lyhörda i andra frågor, nyligen har vi fått gå över till att arbeta var fyra helger av tio i stället för varannan.