I går morse öppnade vårdcentralen Kry som bara finns på nätet. I ett videomöte träffar patienten en läkare som kan hjälpa till att svara på frågor om allt från allergier, allmänna hälsofrågor och förkylning till erektionsproblem, halsfluss och insektsbett (se lista i länk till höger om artikeln).

Mötet tar som längst 15 minuter. Efteråt gör läkaren journalanteckningar precis som vid ett vanligt vårdbesök. Läkaren kan skriva ut recept på läkemedel, undantaget sådana som är narkotikaklassade, och skriva remiss till röntgen eller någon annan vårdinstans.

Skillnad mot telefonrådgivning

Sedan länge finns Sjukvårdsrådgivningen 1177 som bemannas av sjuksköterskor. Men till skillnad mot den webbaserade vårdcentralen kan 1177, förutom egenvårdstips och vägledning, inte erbjuda behandling.

Telefonsjuksköterskan och medicine doktorn Anna Carin Wahlberg vid Karolinska institutet i Stockholm har forskat mycket kring för och nackdelar med telefonrådgivning.

Anna Carin WahlbergAnna Carin Wahlberg.

– Fördelen med den här nya webbtjänsten, om den fungerar rent tekniskt, är naturligtvis att människor snabbt kan få hjälp med enkla åkommor som de haft många gånger och känner igen. Men den verkar lämpa sig bäst för "normalsjuka", det vill säga de som i övrigt är friska men exempelvis drabbats av en enstaka infektion eller liknande, säger hon.

En annan fördel hon ser är att det blir lite enklare för den som är sjuk eftersom man slipper lämna bostaden. Dessutom tror hon att den nya tjänsten kan det avlasta vårdcentralerna från de "normalsjuka".

Ställa diagnos själv

Men Anna Carin Wahlberg ser inte bara fördelar. Exempelvis anser hon att tjänsten inte passar för multisjuka eller patienter med mer komplicerade symtom.

– Dessutom måste den som kontaktar Kry i princip själv ställa en diagnos utifrån de sjukdomstillstånd som radas upp på deras webbsida. Av erfarenhet vet vi att det även för den som själv är medicinskt utbildad kan vara mycket svårt att göra en självdiagnos, säger hon.

Kry går även att använda för den som befinner sig utomlands och snabbt behöver komma i kontakt med en läkare. Senare i år planeras även en app till iPhone.

Varje besök kostar 300 kronor. För inloggning krävs ett bank-ID.