Det väckte stor uppmärksamhet i hela Mediasverige när Vårdfokus kunde avslöja att var tredje ambulanssjuksköterska somnat bakom ratten i ambulansen.

Avslöjandet var en del av Vårdfokus granskning av dygnspassen inom ambulanssjukvården som gjordes av reportern Åsa Erlandson i samband med ambulansrättegången i höstas (se faktaruta till höger).

Stenhård konkurrens

Nu har granskningen nominerats till en Guldspade i klassen tidskrifter av föreningen Grävande journalister. Övriga nominerade i klassen är två reportage från tidningen Faktum.

Grattis Åsa – hur känns det att vara nominerad till Guldspaden?

– Vansinnigt roligt! Konkurrensen är stenhård och Guldspaden är det finaste pris en journalist kan få. Fackförbundstidningar är dolda guldgruvor som nummer efter nummer gör ambitiös och genomarbetad journalistik som inte alltid får genomslag utanför den egna kretsen. Därför känns det extra bra att få uppmärksamhet för det arbete vi gör på Vårdfokus.

Varför blev just det här avslöjandet nominerat, tror du?

– Guldspaden innebär att man ska gräva fram något som inte tidigare var känt och som berör många. Här träffade vi mitt i prick: Vårdfokus avslöjade ett allvarligt problem som berör alla, nämligen att ambulanspersonal kör utmattade och att de till och med ibland somnar framför ratten.

Omskakande avslöjande

– Ambulansen tillhör våra viktigaste samhällsfunktioner och är själva sinnebilden av trygghet, de som rycker ut och räddar oss när vi är i nöd. Det måste bara funka. Därför är det omskakande att inse att arbetsvillkoren kan vara så dåliga att personalen tvärtom blir en fara både för sig själva, patienter när de är som skörast och för andra trafikanter.

– Jag tror även att juryn tog fasta på att efter vår rapportering har åklagaren i ett uppmärksammat rättsfall kring en ambulanskrasch beslutat att överklaga en dom till hovrätten för att klargöra vem som har ansvaret när någon somnar framför ratten. Domen kan bli prejudicerande. Ovanpå det håller landsting runt om i Sverige på att omvärdera sin syn på dygnspass, att tjänstgöra 24 timmar i sträck.

Dygnspassen är en het och omdebatterad fråga. Var uppmärksamheten kring rättegången spiken i kistan för dem?

– På sikt tror jag det, ja. Dygnspassen fungerade förr när belastningen var mycket lägre än vad den är i dag.

Olika villkor

– Vår rapportering drog igång en flod av mejl, kommentarer och telefonsamtal och nu är det allt fler, både arbetsgivare och personal, som tycker att dygnspass inte fungerar längre. Vilken dag som helst nu ska dessutom hovrätten meddela om de tar upp fallet med ambulanskraschen. Blir det en fällande dom där så tror jag det bara är en tidsfråga innan dygnspassen försvinner.

– Oavsett vad man tycker om dygnspass så är det intressant att notera att de som kör gods eller grus inte får jobba dygn. Men de som kör dödssjuka patienter i ambulanser i höga hastigheter får göra det.

Vad tror du om dina chanser att ta hem Guldspaden?

– Chansen är en på tre, eftersom vi är tre bidrag som tävlar i klassen tidskrift. Min taktik är att fira så mycket som möjligt nu innan det avgörs den 21 mars!