I början av september överlämnades utredningen "Upphandling och villkor enligt kollektivavtal" till civilminister Ardalan Shekarabi.

Utredningens förslag innebär bland annat att när stat, landsting och kommuner upphandlar tjänster ska de kunna ställa krav på att leverantörernas anställda har lön, semester och arbetstid i nivå med svenska kollektivavtal.

I dag lämnade TCO in sitt remissvar till Finansdepartementet. Där efterfrågas förtydliganden och en något hårdare linje. Ett av förslagen i utredningen var att arbetsrättsliga villkor enbart ska ställas när det anses behövligt. TCO anser istället att arbetsrättsliga villkor ska ställas i alla upphandlingar i alla branscher.

Vill ha fler villkorskrav

TCO vill också se en vidgning, så att det i en upphandling ställs krav på villkor i nivå med kollektivavtal för lön, semester, arbetstid samt även för försäkringar och avsättningar till tjänstepension.

– Tjänstepension utgör den näst största utgiften, efter lön, vilket innebär att det finns incitament att anbudsgivare skär ner på den utgiften så som utredningens förslag nu är formulerat. Anställda utan tjänstepension är en grupp som riskerar en låg framtida pension, säger Sofia Råsmar, EU-rättsjurist hos TCO, i ett pressmeddelande.

Läs hela TCOs remissvar genom att klicka här eller på länken till höger.