Ända sedan Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, i juni 2013 övertog ansvaret för klagomålsärenden från Socialstyrelsen har de brottats med mycket långa handläggningstider.

Justitieombudsmannen, JO, har tidigare kritiserat Ivo för detta. Efter att ha granskat ytterligare sex klagomål på Ivos handläggningstider kritiserar JO än en gång Ivo för att ta för lång tid på sig.

I de granskade fallen tog det upp till två år och tio månader innan Ivo meddelade sitt beslut.

Men kritiken är relativt mild eftersom JO har förståelse för den ansträngda arbetssituationen hos tillsynsmyndigheten. Dessutom anser JO att Socialstyrelsen, som tidigare hanterade patientklagomålen, också måste lastas för de långa handläggningstiderna.

I sitt yttrande till JO förklarar Ivo vilka åtgärder som hittills vidtagits för att komma tillrätta med problemet. Från Socialstyrelsen tog den nya tillsynsmyndigheten över drygt 6 400 klagomålsärenden. Den högen var i mars i år nere i drygt 2 000 och Ivo har som mål att senast den 31 december ha betat av samtliga.

I juni 2014 beslutade den dåvarande regeringen att en särskild utredare skulle se över den nuvarande hanteringen av klagomål mot hälso- och sjukvården och föreslå hur den kan bli enklare, mer ändamålsenlig och effektivare. Ett delbetänkande – Sedd, hörd och respekterad – lämnades i mars i år (se länk till höger). Senast den 31 december ska den slutgliga rapporten presenteras .