Det har gått fyra månader sedan Västmanland och Uppsala började driva ambulansdirigeringen i egen regi.

Från juni till september har 19 300 larmsamtal tagits emot. Medelsvarstiden var 4,6 sekunder. Under motsvarande period förra året var svarstiden över 20 sekunder.

Utlarmningstiden, från att samtalet kommer in till en ambulans är på väg, har också kortats och ligger nu på i snitt 2 minuter och 19 sekunder för de mest prioriterade uppdragen, så kallade prio 1-uppdrag. Det visar statistik som de båda landstingen presenterar i dag.

Bedöms av sjuksköterskor

Samtliga samtal som har ringts in till Sjukvårdens larmcentral har bedömts av sjuksköterska. Innan landstingen tog över verksamheten bedömdes färre än vart fjärde samtal av sjuksköterska. Övriga hanterades av larmoperatörer utan formell medicinsk utbildning.

– Tack vare att vi har rätt utbildad personal, som dessutom har lokalkännedom, kan vi se till att ambulanserna skickas snabbt till dem som verkligen behöver det och inte larmas ut i onödan, säger Per Andersson, verksamhetschef för ambulanssjukvården i Uppsala län.

Fler lämnar SOS Alarm

Landstingen i Uppsala län och Landstinget Västmanland tog i slutet av maj som första landsting över ambulansdirigeringen i egen regi. Ambulansdirigeringen sköts av två larmcentraler, en vid Akademiska sjukhuset i Uppsala och en i Västerås, som samarbetar som en enhet.

SOS Alarm har fått kritik för sina problem med att kunna bemanna med sjuksköterskor. Och även Region Skåne har fattat beslut om att driva ambulansdirigeringen i egen regi. Västra Götaland var också på gång, men har nu sagt sig vilja diskutera en fortsättning med SOS Alarm om de kan bemanna med sjuksköterskor som utlovat.