En handfull nötter, omkring 20 gram per dag, kan minska risken för hjärt-kärlsjukdom med 30 procent, för cancer med 15 procent och förtida död med 22 procent.

Det visar en analys av sammanlagt 29 publicerade studier som gjorts av forskare i Norge och Storbritannien gemensamt.

– Vi såg att risken för många olika sjukdomar minskar, vilket är en stark indikation på att det verkligen finns ett samband mellan nötter och hälsa. Det är faktiskt en ganska anmärkningsvärd effekt för en sådan liten mängd föda, säger en av författarna till studien, Dagfinn Aune, till nyhetsbyrån Eurekalert.

I de olika studierna ingick alla sorters nötter som till exempel hasselnötter och valnötter, men även jordnötter som egentligen räknas till grönsaker. Hälsoeffekten var lika god oavsett typ av nötter.

Att nötter har så bra hälsoeffekter beror, enligt Dagfinn Aune, på deras näringsvärde. De innehåller mycket fibrer, magnesium och fleromättade fetter som kan minska risken för hjärtkärlsjukdomar och få ner kolesterolnivåerna. Vissa nötter, som exempelvis valnötter och pekannötter, är också rika på antioxidanter.

Men att äta mer än 20 gram per dag ger inte större hälsoeffekt, enligt studien Nut consumption and risk of cardiovascular disease, total cancer, all-cause and cause-specific mortality, som har publicerats i BMC Medicine.