Det visar en ny studie på möss vid Uppsala universitet.

Forskare har undersökt vad som kan hända med hjärnan hos barn under två år vid CT-scanning i kombination med det lugnande medlet ketamin.

– Det var överraskande för oss att redan väldigt små doser av strålningen gav inlärningsproblem i samband med ketamin. Det hade vi inte räknat med, säger Sonja Buratovic på institutionen för organismbiologi, i ett pressmeddelande från Uppsala universitet.

Ökat antal

Antalet undersökningar med datortomografi har ökat kraftigt de senaste 20 åren i och med att utrustningen blivit billigare, enligt pressmeddelandet. Varje år CT-scannas cirka 17 000 barn under 15 år, ofta i samband med att de slagit i huvudet eller behandlas för cancer.

Barn under tre år ges ofta lugnande medel som ketamin inför en undersökning.

I studien som ingår i en avhandling har forskarna studerat vad som händer med möss som utsätts för lågdosstrålning och ketamin i en fas när hjärnan befinner sig i en kritisk utveckling. Människors hjärnor har en motsvarande tillväxtperiod under de första två åren av livet, enligt forskarna.

Sämre minne

De möss som fick både strålning och ketamin hade störningar i kognitiv förmåga och minnes- och inlärningssvårigheter i vuxen ålder. De möss som bara fått narkosmedlet eller lågdosstrålning visade inte några störningar, enligt studien.

– Det är viktigt att utveckla och förfina de behandlingsmetoder som finns för barn, speciellt om de metoder som finns i dag kan riskera att ge skador som visar sig senare i livet, säger Sonja Buratovic.