I dag för tio år sedan lanserades 1177 som ett gemensamt kortnummer för vården. Målet var ett enkelt nummer att ringa dygnet runt för att få sjukvårdsrådgivning i stället för olika nummer för varje landsting.

Från början var fem landsting anslutna, i dag driver alla landsting sin egen sjukvårdsrådgivning men ingår i ett nationellt nätverk och följer gemensamma riktlinjer. 1177 Vårdguiden tar emot drygt 5,5 miljoner samtal varje år.

Sjuksköterska och eldsjäl

1 500 sjuksköterskor svarar på samtal och bedömer vårdbehov, stillar oro och ger råd om rätt vård. Sjuksköterskan Lena Runius är en av eldsjälarna bakom den gemensamma sjukvårdsrådgivningen. Hon har också utvecklat samtalsstödet som i dag används av telefonsjuksköterskorna.

– Sjukvårdsrådgivningen fyller ett stort behov genom att göra vården mer tillgänglig, oavsett om man behöver vägledning till rätt vårdinstans eller råd om egenvård, säger Lena Runius, som är verksamhetschef för 1177 Vårdguiden i Region Jämtland Härjedalen.

Även användningen av 1177 Vårdguidens e-tjänster ökar. Den som loggar in kan boka tid för vårdbesök, förnya recept eller läsa personlig vårdinformation. Varje månad sker över en miljon inloggningar.