Fibrer i kosten påverkar blodsockeromsättningen på ett positivt sätt och det är känt sedan tidigare att människor som äter mycket fibrer inte får typ 2-diabetes i lika hög utsträckning som andra.

– Det här är däremot den första studien som visat att en ökning av fiberintaget också är kopplat till lägre risk, säger Olov Rolandsson, professor vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, allmänmedicin, vid Umeå universitet i ett pressmeddelande.

Fler vanor

Den som lägger till den hälsosamma vanan – mer fibrer i kosten – minskar sin egen risk att få diabetes typ 2 med 16 procent. Andra hälsosamma livsstilsförändringar, som att gå ner i vikt, sluta med tobak och börja träna, minskar risken med 8 procent för varje vana som ändras, visar resultatet av forskningsstudien, som är ett samarbete mellan Umeå universitet och University of Cambridge.

Studien bygger på data från Västerbottens allmänna och omfattande hälsoundersökningar, som syftar till att minska hjärt- och kärlsjukdomar och som i tidigare studier har visat sig rädda liv.

Hälsoundersökningarna riktar sig till Västerbottens befolkning mellan 30 och 60 år. Data från 35 680 personer har studerats, från deras första hälsokontroll till en uppföljning tio år senare.

Nytt fokus

Forskarna har tittat på hur risken för diabetes förändras när deltagarna lagt till hälsosamma vanor i sitt liv.

– Resultaten av våra studier visar att interventionsstrategier som vänder sig till befolkningen är ett viktigt komplement till strategier inriktade på högriskindivider och borde utforskas mer. Anledningen är dels att gränsdragningen för vad som utgör en hög risk för att utveckla typ 2-diabetes är svår och att högriskpersoner bara utgör en liten del av den grupp som riskerar att utveckla sjukdomen, säger Adina Feldman, som är post-doc vid University of Cambridge.