– Jag har mått så dåligt av ledningens agerande att jag vill se en extern granskning av det som har skett, säger Jakob Lederman som är en de två lärare som personligen har anmält skolan till Arbetsmiljöverket.

Som Vårdfokus tidigare berättat är stämningen upprörd på två av Sophiahemmet högskolas utbildningsprogram för specialistsjuksköterskor inom akutsjukvård och ambulanssjukvård efter en omorganisation.

De programansvariga har fråntagits sina uppdrag och därefter sagt upp sig, liksom två andra specialistutbildade lärare.

Känd för sin höga kvalitet

Jakob Lederman är ambulanssjuksköterska till vardags och sedan några år en av utbildarna på programmet för ambulanssjuksköterskor. Utbildningen har varit känd för sin höga kvalitet, vilket också var en av orsakerna till att han in i det längsta försökte stanna kvar.

I sin anmälan till Arbetsmiljöverket beskriver han hur hans psykosociala besvär uppkom i samband med att en organisationsförändring genomfördes på arbetsplatsen. Personalen informerades om de planerade förändringarna första gången i höstas. Trots att medarbetarna därefter upprepade gånger har försökt att få svar på vad syftet med omorganisationen var och vilka konsekvenserna skulle bli upplevde de att de aldrig fick några konkreta svar.

"Den tidigare arbetsglädje som genomsyrade arbetsplatsen var som förbytt mot ovisshet och rädsla,"skriver Jakob Lederman i sin anmälan. 

Fick nog

– När det blev klart att den som var programansvarig och som är specialistutbildad ambulanssjuksköterska skulle bytas ut mot en person som saknar klinisk erfarenhet av prehospital vård fick jag nog och sa upp mig. Det gick inte ihop med min vision om att leverera en ambulansutbildning av yppersta kvalitet, säger han till Vårdfokus.

En kort tid senare, den 20 mars i år, sjukskrev han sig för psykosociala besvär. Det var samma dag som den programansvarige för ambulansutbildningen, Eva Styrwoldt, enligt samstämmiga uppgifter ska ha tvingats lämna skolan och belagts med yppandeförbud.

– När hon fick gå på dan och jag av en annan lärarkollega fick reda på hur det hade gått till kände jag att jag inte orkade längre. Den härskarteknik som ledningen använder sig av har lett till att jag har fått svårt att sova och äta ordentligt. Det har gått ut över mitt privatliv, inte ens när jag är hemma klarar jag av att fokusera ordentligt, säger Jakob Lederman.

Han berättar om möten i grupp och enskilt med personer i ledande ställning som kommit med ultimatum och dolda hot. Den som inte har fogat sig i ledningens tankar om hur utbildningen ska vara organiserad har enligt Jakob Lederman fått veta att man inte har någon given plats i den nya organisationen.

Utsatta för härskartekniker

Förutom en nyanställd specialistkompetent lärare på halvtid finns det bara en specialistutbildad, men långtidssjukskriven, lärare kvar på ambulansutbildningen. Även hon har anmält skolledningen till Arbetsmiljöverket.

Liksom kollegan Jakob Lederman berättar hon för myndigheten hur skolledningen försökt att manipulera henne med hjälp av olika härskartekniker.

"Att ställa ultimatum vars syfte är oklart och vad det kan få för konsekvenser skapar en rädsla och osäkerhet. Likaså att kalla oss hit och dit till enskilda möten i stället för, som vi önskat, ha ett större möte med gemensam information. Att kalla oss till enskilda möten är också ett sätt att förminska medarbetarna genom att försöka att splittra, samtidigt som det vid dessa enskilda samtal pratas om andra medarbetares förehavande som inte är arbetsrelaterat."