I september bytte Region Kronoberg ut it-systemet för remisser och tidsbokning på röntgen. Sedan dess är det dagligt krångel och extraarbete för all vårdpersonal.

– Byt ut eländet. Systemet har gjort att vi fått stressa och varit frustrerade ända sedan dess. Experter från hela världen har varit här och tittat men det har inte hjälpt ett dugg. Systemet är lika dåligt och tillkrånglat som när vi började, säger Karin Petersson som är röntgensjuksköterska och förtroendevald för Vårdförbundet på Centrallasarettet i Växjö.

Snabb upphandling

När den förra leverantören av remissystem sade upp avtalet för två år sedan tvingades regionen på kort tid upphandla ett nytt. De valde samma firma som för bildhanteringen för att underlätta. Men när det kom förra våren gick det inte att använda, vilket Vårdfokus tidigare rapporterat.

I september var systemet på plats, men personalen upptäckte direkt att det var krångligt och osmidigt.

– Så fort vi ska göra något måste vi öppna upp en ny ruta på datorn, varpå den tidigare försvinner. Det går inte att backa och därför måste vi hela tiden skriva upp personnumret. Allt blir stressigt och vi kan aldrig slappna av, säger Karin Petersson.

Hon och arbetskamraterna känner sig slitna och sjukskrivningarna har ökat. Köerna för röntgenundersökningar har växt och nu är det 24 veckors väntetid för en okomplicerad MR-undersökning. De akuta och komplicerade går snabbare. För att klara av verksamheten och minska köerna har de fått jobba över kvällar och helger. Dessutom har superanvändarna arbetat mycket övertid för att försöka lösa problemen.

Krävt en handlingsplan

Nu är övertidsberget uppe i nästan 4 000 timmar, en extrakostnad för regionen motsvarande två miljoner kronor.

– Det är ingen önskvärd situation. Personalen gör ett fantastiskt jobb, men priset är mycket övertid. Så går det inte att ha det. Vi har inte fått den produkt vi upphandlat. Vi går nu igenom vår kravspecifikation tillsammans med jurister. Sedan ska vi förhandla med företaget och det kan bli aktuellt med skadestånd, säger Per-Henrik Nilsson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Kronoberg.

Anette Strålvall Andersson är röntgensjuksköterska och huvudskyddsombud på Vårdförbundet i Kronoberg:

– Jag är orolig för personalen på röntgen. Jag har krävt att arbetsgivaren ska presentera en handlingsplan för hur de ska lösa situationen med den dåliga arbetsmiljön på grund av remissystemet. Nu ska jag studera deras plan, det behövs mer information, support och extern hjälp, säger hon.

Erbjudits samtalsstöd

Vårdförbundet följer övertiden så att röntgensjuksköterskorna inte överstiger de 200 timmar övertid som är tillåtna på ett år. Vissa nyckelpersoner har beviljats ytterligare 150 timmar övertid, vilket enligt arbetstidslagen bara är tillåtet vid extraordinära situationer.

– Vi har pratat med dem och frågat hur de mår och om övertiden är frivillig, vilket den är. Vi fortsätter följa upp övertiden. Arbetsgivaren har haft enskilda samtal med alla i personalen och erbjudit samtalsstöd.

"Inte hjälpt ett dugg"

Experter från hela världen har kommit från företaget för att lösa alla problemen med it-systemet.

– Det har inte hjälpt ett dugg. Systemet är lika idiotiskt som från början och vi vill inte lägga ned mer tid på det. Vi vill ta hand om patienterna, och inte vara så trötta att vi gråter i ett hörn på kvällarna, säger Karin Petersson.

Hon tycker att den enda vettiga lösningen är att byta ut systemet. Men där är inte hälso- och sjukvårdsdirektören i processen – än.

– Det är inte aktuellt att byta system nu. Men får de inte ordning på det så kan vi hamna i den frågeställningen. Sedan finns ingen garanti att andra kan leverera en lösning som fungerar till 100 procent heller, säger Per-Henrik Nilsson, Region Kronoberg.