Till 1177 Vårdguiden kan vem som helst ringa dygnet runt för att få kostnadsfri sjukvårdsrådgivning. I telefonintervjuer som Statistiska centralbyrån, SCB, gjort med cirka 5 500 användare under 2016 får tjänsten som helhet betyget "mycket nöjd".

Särskilt högt skattas bemötandet och trovärdigheten i de råd och rekommendationer som sjuksköterskorna ger. Även tiden som sjuksköterskan lägger på att besvara olika frågeställningar får högt betyg. Över 90 procent av dem som ringer följer de råd de får och är så nöjda att de skulle ringa igen.

Sjuksköterskorna som arbetar på sjukvårdsrådgivningarna svarar på cirka 4,5 miljoner samtal per år.

Långa svarstider irriterar

Det användarna klagar mest på är kötiderna.

Varje landsting eller region driver sin egen verksamhet för sjukvårdsrådgivning, men alla ingår i ett nationellt nätverk med ett gemensamt arbetssätt. Statistiken över hur lång tid det tar att komma fram på 1177 är bristfällig för 2016, men under 2015 besvarades i genomsnitt knappt 43 procent av alla samtalen inom tre minuter.

Sämst var svarstiderna i Västra Götalandsregionen (19,6 procent), bäst i Region Gotland (67,8 procent).

I de få landsting som det finns statistik för under 2016 – Värmland, Sörmland och Stockholm – har andelen samtal som besvaras inom tre minuter sjunkit från cirka 60 till 50 procent. Svarstiderna har alltså försämrats.

Efter att SVT Nyheter Stockholm nyligen skrev om kötiderna hörde många som var missnöjda med 1177:s telefontjänst av sig till redaktionen, en del för att de hade hänvisats fel, andra för att det tar tid innan någon svarar. Vissa uppgav att de över huvud taget inte hade kommit fram.

– Det något lägre betyget för kötid har vi förståelse för och ser det som ett fortsatt viktigt prioriteringsområde. Därför ser vi över förutsättningarna för nationell samverkan – en gemensam kö för de olika landstingen och regionerna, vilket kan bidra till ökad effektivitet och därmed kortare kötider, säger Elisabeth Kvilén Eriksson, förvaltningsledare för 1177 Vårdguiden på telefon.

I Stockholm, Uppland, Värmland och Södermanland utförs tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon av Medhelp på uppdrag av varje landsting. På Gotland sköts tjänsten av Previa. Övriga landsting och regioner driver det i egen regi.