Hur ledarskap kan bli bättre lockar. I kongresshallen i Barcelona gungar det lätt i golvet på övervåningen där salen ligger, kanske beror det på att så många är där. Salen där ledarskapsseminarierna hålls är fylld till bredden och många besvikna motas bort.

På hemmaplan arbetar Vårdförbundet med en ledarskapsutbildning som handlar om att införa ett personcentrerat arbetssätt. Den bygger bland annat på ny, svensk forskning som har kunnat visa att vårddagarna minskar, patienterna känner sig bättre omhändertagna och sjuksköterskorna blir nöjdare med sitt arbete. 

Förhållningssätt

Det låter stort och komplicerat, inte alls som något en ledare kan införa med enkla medel. Men personcentrerad vård handlar om ett förhållningssätt, förklarar Sineva Ribeiro, ordförande för Vårdförbundet. Hon tar sin dotter som exempel, som nyligen var i behov av en hjärtoperation.

– De sa att hon skulle vara hemma på en vecka. Vid en liknande operation för 20 år sedan låg hon inne i sex månader. Men det gick, för att vårdpersonalen och hon var överens. Tillsammans bestämde de dag för dag saker som hon skulle klara av, som att gå på toaletten. Det tankesättet tjänar alla på, säger Sineva Ribeiro.

Acceptera patienters val

Många i Norden men också i Europa pratar om just ett personcentrerat förhållningssätt som den stora förändringen som behövs i vården. Det innebär inte minst att sjuksköterskor måste fundera igenom hela sin yrkesroll. Den danska läraren på en sjuksköterskeutbildning, Lotte Evron, satte fingret på en öm punkt under ett så kallat kafésamtal under ICN-kongressen.
– Det betyder att vi inte kan fortsätta behandla alla som att de måste låta bli alkohol eller sluta röka för att de inte ska dö i förtid. Vi måste lära oss acceptera människors val, sa hon.

Behövs inga nya system

Sineva Ribeiro tror att många etiska dilemman kommer att dyka upp när den invanda sjuksköterskerollen ska omprövas. Men också praktiska frågor dyker upp vid kafésamtalet. Hur dokumenterar man till exempel en hel patientberättelse?

En av hörnpelare i den personcentrerade vården är att lyssna till patientens berättelse, det är då vården kan bli individualiserad. Men inte heller dokumentationen behöver några nya, stora system för att genomföras, anser Catrin Björvell, vårdutvecklingsledare för kvalitet och patientsäkerhet, vid Karolinska universitetssjukhusets stab.
Hon hör till dem som, liksom Sineva Ribeiro, andas en otålighet: ”Det viktigaste är att börja, vänta inte på pengarna”, säger Catrin Björvell.

Karolinska har börjat

Karolinska universitetssjukhuset har en uttalad inriktning att man ska gå mot personcentrerad vård, ändå är de konkreta exemplen inte många. Men en stor och viktig förändring är att varje patient bara ska behöva dra sin historia en gång. Sedan ska dokumentationen läsas och bara det som tillkommer ska föras in.

Det tycker Catrin Björvell är ett litet, men ändå viktigt steg mot personcentrerad vård. Efter många års forskning om dokumentation och vårdplanering är hon en expert i frågan.
Visst måste man lära sig att sålla i patientens berättelse och samtidigt se till att allt det viktiga kommer med, men det duger fint med de journalsystem som redan används, anser hon. Och för det kontrakt som man talar om ska skrivas med patienten tycker hon att vårdplanen är utmärkt. 

I Vårdfokus tema om att leda personcentrerat finns mer att läsa, bland annat om chefens fem måsten för att lyckas med det.