Medicinska fakultetens plats för färdighetsträning och simulering i Linköping kallas för Clinicum. Här finns korridorer med flera vårdrum, väntrum och akutrum där studenter från sju olika vårdprogram övar och samarbetar.

Den verklighetsnära träningen har nu uppmärksammats av den internationella organisationen Aspire, som sedan 2013 delar ut utmärkelser till utbildningar inom hälsoprofessionerna som sticker ut lite extra.

Lärande simulering

Linköpings universitets pris är inom en nyinstiftad kategori "2017 aspire award of excellence in simulation", det vill säga en utmärkelse för utmärkt simuleringsbaserat lärande.

Från ett kontrollrum styrs den avancerade roboten SimMan, som utmanar studenterna med olika övningar. I andra rum kan studenterna träna på att blanda mediciner, lära sig om kroppens anatomi och olika sjukdomar på ett visualiseringsbord eller öva kommunikation på "riktiga" patienter – ofta pensionärer som ställer upp som skådespelare i övningarna.

Efter simuleringsövningarna får studenterna återkoppling av både lärare och andra studenter som observerat. Genom reflektionen blir erfarenheterna till ny kunskap.

Interprofessionellt lärande

Mycket fokus läggs på teamarbete.

- På Clinicum finns även ett stort fokus på samarbete mellan studenter från olika utbildningar. Tanken med det interprofessionella lärandet är att det ska främja studenternas samverkan senare i yrkeslivet och komma patienterna till gagn, säger Samuel Edelbring, föreståndare vid Clinicum.

Han ser utmärkelsen som en kvalitetsstämpel och ett erkännande för de personer på universitetet som varit pionjärer när det gäller att arbeta fram en bra verklighetstrogen miljö för simulering.

Andra priset till Sverige

–Vi är väldigt stolta över de möjligheter till simulering som studenterna får på Clinicum – något som gör dem bättre förberedda inför sin kommande yrkesroll, säger Margareta Bachrach-Lindström, prodekanus vid Medicinska fakulteten i Linköping.

Det är andra gången som ett svenskt universitet erhåller utmärkelsen. Uppsala universitet tilldelades år 2015 utmärkelsen för starkt studentengagemang.