På SOS Alarm är Kalle Anka-effekten ett välkänt fenomen.

– Kalle Anka-effekten brukar vi förklara med att många fortfarande planerar sitt julfirande kring programmet. Man åker till mormor för att se sändningen eller åker vidare till andra släktingar efteråt. Men just klockan 15-16 har folk varit på plats i TV-soffan och då har färre olyckor inträffat, både i hemmet, på isiga trottoarer och på vägarna, säger Helena Söderblom, presschef vid SOS Alarm.

De senaste åren har dock Kalle Anka-effekten stadigt avtagit. Förra året minskade samtalen bara med nio procent:

  • 2013: 26 procent
  • 2014: 20 procent
  • 2015: 16 procent
  • 2016: 11 procent
  • 2017: 9 procent

– Varför Kalle Anka-effekten avtar är svårt att veta eftersom tittarsiffrorna verkar stå sig från år till år. Kanske är stunden med Kalle inte lika helig längre? Den som har magsmärtor biter kanske inte längre ihop till klockan 16, utan går ifrån och ringer 112. Det är i så fall positivt ur vår synvinkel, självklart ska man ringa till SOS Alarm om man själv eller någon i ens närhet behöver akut hjälp, säger Helena Söderblom