– Det är aldrig för sent att börja träna, säger Anna Sondell, doktorand vid institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering vid Umeå universitet.

Hon har följt en grupp äldre med demens. Totalt ingick 186 personer, varav hälften fick delta i en social stillasittande aktivitet, och hälften fick ägna sig åt högintensiv träning. Båda aktiviteterna genomfördes två till tre gånger i veckan under fyra månader.

Vardagens rörelser

Högintensiv träning innebär att du tränar nära din maximala förmåga. För de äldre som ingick i den här studien handlade det om att de blev utmanade med styrke- och balansövningar som liknar rörelser från vardagen, som att kliva upp på något, sätta sig och resa sig från en stol. Allt enligt ett särskilt träningsprogram som utvecklats av fysioterapeuter vid Umeå universitet.

Anna Sondells avhandling ingår i en större studie som syftar till att utvärdera effekterna av träningsprogrammet. Hon har tittat på hur den högintensiva träningen påverkat deltagarnas balans och motivation.

Ökad motivation

Resultatet visar att motivationen att delta ökade hos de äldre som fick träna, men minskade hos gruppen som ägnade sig åt lugna sociala aktiviteter. Samtidigt förbättrades balansen hos många i gruppen som tränade.

Ledarna som höll i träningen fick skatta deltagarnas motivation både före och under passen.

– Innan de gick dit var motivationen lägre. Det är typiskt för den här gruppen som kan ha problem med apati och nedsatt initiativförmåga. Men när de väl var på träningen var de väldigt motiverade och motivationen ökade också efter hand, säger Anna Sondell.

Vad är din viktigaste slutsats av resultatet?

– Att äldre personer med demens verkligen kan delta i den här typen av träning och att det är viktigt att erbjuda dem den möjligheten.