För bara fem minuter sedan sprang Jessica Ehrnborg in på Min Doktors sjuksköterskemottagning inne på Ica Maxi i Högsbo utanför Göteborg. Hon bar dottern Julia Ehrnborg på vänstra höften och sköt kundvagnen framför sig. Hon klickade sig otåligt fram på datorn i väntrummet och en kort stund senare öppnade Daniel Brenner dörren och förstod vad som hänt. Fyraåriga Julias mun var svullen, kinderna blossade röda, och redan när han hörde ordet jordnöt öppnade han burken med betapredtabletter.

— Luftvägarna kan svullna ihop, så det var inget att vänta på. Jag kan ge åtta tabletter från generella ordinationer vid kraftig allergisk reaktion. Men nu har jag kontakt med en läkare via nätet, säger Daniel Brenner.

Mycket vaccination

Julia Ehrnborg är ledig från förskolan varje fredag och hjälper sin mamma att storhandla. I dag fick hon en bit naturgodis med jordnötter i. En halvtimme senare släpper Daniel Brenner iväg henne. Snart syns bara ett litet streck mellan hyllorna där hon far iväg i sin rosa och orange superhjälteklänning.

Daniel Brenner, ssk. VF 11-19
Efter tio år i yrket trivs Daniel Brenner med att jobba självständigt på en sjuksköterskeledd mottagning. Foto: Nicke Johansson

Daniel Brenner tar in nästa patient som vill vaccinera sig inför en resa. Det fortsätter att droppa in kunder som kommer från matbutiken, via klädesavdelningen alldeles utanför, eller apoteket intill. När de anmäler sig i datorn förvandlas de till patienter.

Nätläkarföretaget Min Doktor har 13 sjuksköterskemottagningar på olika Ica Maxi i landet. Snart öppnar de ytterligare 4 och planen var tills helt nyligen att inom några år driva 80 stycken. Här jobbar erfarna sjuksköterskor och distriktssköterskor självständigt med vaccinationer och omvårdnad, som sårvård, blodtrycksmätning och att lösa öronproppar. Ett besök kostar hundralappen för patienten. Dessutom finns företagets egna nätläkare ständigt tillgängliga några klick bort. Det är vanligt att patienter söker sig hit med urinvägsinfektion och andra virussjukdomar. Då kan sjuksköterskan undersöka fysiskt och nätläkaren ordinera antibiotika eller andra läkemedel om det behövs.

Jobbat i tio år

Daniel Brenner har jobbat i tio år som sjuksköterska. Han trivs så bra att han ”längtar till måndagen”.

— Det avgörande är att vi är så tillgängliga för patienterna. Så fort vi inte har en patient inne i rummet så öppnar vi dörren mot väntrummet så att det syns att vi kan ta emot direkt. Sedan gillar jag att få jobba med en patient i taget.

Han jobbade tidigare först på vårdavdelning på Sahlgrenska universitetssjukhuset och senare på en av regionens vårdcentraler i två år. Där tyckte han att alldeles för stor del av arbetstiden gick till att sitta i telefon för rådgivning och tidsbokning.

— Men man är också en grindvakt eftersom det finns så lite tider. Det är inte lätt att vara ansiktet utåt med de förutsättningarna. Jag träffade knappt patienterna, vilket är det viktigaste för mig i yrket.

Sjuksköterskeledd klinik

Daniel Brenner hade börjat drömma om att starta en sjuksköterskemottagning. Han tycker att det behövs inom primärvården och såg framför sig att ha allt från drop-in för blodtrycksmätning till en diabetessjuksköterska. Han visste från sin tid i ambulansen att han trivdes bäst med att jobba ett gäng sjuksköterskor ihop. Förståelsen var stor för varandras sätt att se på patienten och omvårdnad och alla stöttade varandra.

— Så dök det här jobbet upp, där jag har det precis så. Vi överlappar varandra i schemat och jobbar då i mottagningsrummen intill varandra. Plus att läkarna vi kontaktar faktiskt har tid att ta sig an patienten, digitalt.

Nätläkarnas verksamhet har skjutit i höjden de senaste tre åren och fler och fler upptäcker hur smidigt det är att träffa doktorn i telefonen. Deras verksamhet kallas en ”revolution” inom vården. Att få en tid hos doktorn på studs är ett minne blott i resten av vård-Sverige.

Den nya tillgängligheten kommer med ett pris. Ica äger Apoteket Hjärtat som äger 42 procent av Min Doktor. Liksom alla företag vill de göra vinst, ju fler kunder desto bättre. Sjuksköterskorna på mottagningarna har flyttat in i en kommersiell miljö.

— Det tänker jag inte på, säger Daniel Brenner. Jag tänker att jag gör nytta för patienten. Det finns ingen press på oss att boka in läkarbesök eller hänvisa till apoteket. Jag utgår helt från patientens behov och mina etiska riktlinjer som sjuksköterska. Vi har lite ömsesidigt samarbete med Apotek Hjärtat för att hjälpa patienter med egenvård. Men vad gäller läkemedel säger jag att patienten kan hämta ut dem på valfritt apotek.

Handelns ob-ersättning

Sjuksköterskemottagningen har öppet på kvällarna och på helgerna, så det blir en del skiftarbete för Daniel Brenner. Det trivs han med, speciellt då ob-ersättningen utgår ifrån handelsanställdas villkor, en bra bit bättre än det han varit van vid.

— Jag gick också upp i lön några tusenlappar när jag började. Jämfört med tidigare jobb så både tjänar jag bättre och har bättre arbetsmiljö, eftersom jag får ta hand om en patient i taget.

Nästa patient har skurit sig i fingertoppen med en kniv. Daniel Brenner lirkar bort plåstret med en pincett, sköljer såret med natriumklorid och bedömer att det behöver sys. Patienten försöker övertala honom att göra det direkt, men här hänvisar Daniel till närmaste vårdcentral.