Så kan skolsköterskor och föräldrar stötta unga tjejer
Gemenskap, livsutrymme och reflektion hjälper tonårsflickor att må bra.
I en ny avhandling har distriktssköterskan och vårdvetaren Margaretha Larsson undersökt hur tonårsflickor kan stödjas och stärkas för att må bra och få en positiv utveckling i livet.
I dag är det unga flickor, mellan 16 och 24 år, som lider mest av ängslan, oro eller ångest visar den senaste folkhälsorapporten från Socialstyrelsen och Statens folkhälsoinstitut. Att stötta och stärka tonårsflickor är en viktig uppgift, inte bara för föräldrar och andra vuxna i flickornas omgivning, utan också för skolsköterskor, konstaterar Margaretha Larsson.
Livsutrymme
Hennes studie, som baseras på intervjuer, berättar bland annat om vad det innebär för tonårsflickor att må bra. Det flickorna beskriver är ett behov av att få utrymme att utvecklas som de individer de är.
Det handlar om att få vistas i miljöer där de känner att livet är meningsfullt tillsammans med andra. Att få uppleva gemenskap. Att tillåtas växa som människor och utveckla självkännedom. Att kunna balansera utmaningar och hantera det dagliga livet som ibland kan kännas som en känslomässig berg- och dalbana.
På sitt sätt
”När de känner sig sedda på ett sätt som utgår från tonårsflickans levda situation och sammanhang, då kan tonårsflickorna må bra. Att stödja och stärka tonårsflickors hälsa handlar om att det finns tillitsfulla relationer med en ömsesidig vilja och intresse för att mötas”, skriver Margareta Larsson.
Så vad kan föräldrar och skolsköterskor göra? Förutom att ge stöd i vardagen för en hälsosam livsrytm kan reflektion hjälpa flickorna att hitta en positiv riktning som ger livskraft, enligt avhandlingen.
På tisdag den 10 juni disputerar Margareta Larsson vid Linnéuniversitetet i Växjö.
Vill du veta mer?
- Kontakta Margaretha Larsson på : margaretha.larsson@his.se