Det gäller att bli: KUNNIG & BEREDD
Studenter från grundutbildningarna måste förberedas bättre — både praktiskt och teoretiskt, anser Vårdförbundet. Det kan innebära en förlängning, som på Island där man går fyra år.
I nästa artikel möter du svenska studenter som har funderat kring Vårdförbundets utbildningspolitiska idé. Det här är huvuddragen i den:
- Sjuksköterske-, röntgensjuksköterske-, biomedicinska analytiker- och barnmorskeutbildningarna ger behörighet till forskarutbildning, har en praktisk slutexamination och har fler disputerade lärare.
- Yrkesutövare med huvudansvar för undervisning i vården har lägst masterexamen och handledarutbildning.
- Huvudhandledare har avsatt tid för handledningsuppdraget och ska vara adjungerade till lärosätet. Kopplingen mellan akademi och verksamhet utvecklas och förstärkas.
- Antagningen kompletteras med en prövning av lämpligheten, exempelvis genom intervjuer och samtal om etik och värderingar.
- Specialistutbildningar skapas för alla de fyra professionerna.
- En särskild organisation med studierektor/klinisk rektor som utbildningsansvarig för den kliniska delen av specialistutbildningen inrättas i vården.
- Särskilda anställningar för specialistutbildade inrättas.
- Finansieringen av forskarutbildningen stärks så att alla doktorander kan ha en doktorandtjänst.
LÄS MER: www.vardforbundet.se/Vår politik