Kan du säga nej?

Övervägandena rasslar i huvudet och ut ur munnen slinker ett ja. Känner du igen dig? Vi frågade fyra kolleger på Danderyds sjukhus i Stockholm om de klarar att uttala det viktiga ordet nej.

Helen Fagraeus, 41, barnmorska:?
— Nej, jag är dålig på det. Jag tror att folk ska ta illa upp och har det i mig att man ska hjälpa till och finnas till hands. Men om något riskerar att nagga patientsäkerheten i kanten, då är jag bättre på att säga ifrån, att inte ta på mig mer arbete.

Anna Lundmark, 41, sjuksköterska:
— Jag har blivit bättre på det med åren. Att jag sliter mig i stycken är inte heller det bästa för patienten. Starkare och tryggare i sin roll är det lättare att stå på sig när man tycker att något är viktigt. När jag fick barn fick jag också nya perspektiv.

Harald Vahter, 56, röntgensjuksköterska:
— Ja, oftast. Att säga ifrån till patienter kan vara svårt, men ibland be­rättigat. Jag vägrar att ta emot skäll för långa väntetider om någon är ohövlig utan anledning. Men självklart avgör situationen. Kanske patienten har blodsockerfall eller är nervös.

Frida Tone, 24, sjuksköterska:
— Jo, det kan jag nog. Som sjuksköterska gör man väldigt mycket, håller i många trådar. Då är det viktigt att våga delegera, att inte göra läkarnas jobb och att inte ta på sig för mycket av omvårdnadsarbetet som kan delegeras till undersköterskorna.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida