Enkät: Hur är jargongen på din arbetsplats?

3 februari 2016

Anna-Lena Hansson, 48?
Biomedicinsk analytiker,?klinisk kemi vid Västmanlands sjukhus, Västerås ?
— Här är det högt i tak och vi har stor acceptans för varandras olikheter. Jag tror att det beror på arbetsgruppens storlek, ungefär 40-50 personer, som gör att vi inte hinner nöta ut varandra. Vi är måna om varandra.?

— Vi skrattar också mycket och kan bjuda på våra misstag. Som när någon använde kolpinnar till kikhosteprov vilket resulterade i att en hel familj gick härifrån helt svarta om näsan efter provtagningen. Sånt är roligt!?

— Visst har det hänt att det funnits konflikter, men mycket sällan. Om vi är stressade blir vi mest tysta och jobbar på.

 


Ylva Eriksson, 55
Barnmorska på förlossningen, Falu lasarett
— Den är oftast väldigt bra, tillåtande och förstående. Arbetsbelastningen på förlossningen går upp och ner. Då vi har riktigt mycket att göra, eller en vårdsituation är superakut, är jargongen till och med snäppet bättre än annars. Om någon inte hinner med sitt jobb hjälps vi åt, också yrkesgrupperna emellan. Vi har väldigt lite prestige här, det gäller även mellan läkare och barnmorskor.

— I perioder när det är mer otryggt på arbetsplatsen, till exempel vid personalbrist, kan det bli lite gnäll och irritation över att arbetsledningen inte tar vår situation på allvar.

 


Per Flack, 37
Röntgensjuksköterska, Lindesbergs lasarett
— Vi har en bra stämning där vi ställer upp för varandra och dessutom försöker ha roligt på jobbet. En hel del skämt och högt i tak mellan alla yrkesgrupper. Tror det gör att man trivs bättre och presterar bättre. Det är sällan några sura miner gällande jobbet.

— Detta är inget vi jobbar aktivt med dagligen men i det korta mötet med patienter märks det snabbt och tydligt om mungiporna är ner eller upp hos personalen. Att trivas med kollegerna på jobbet är viktigt.

Christina Johansson, 48
Enhetschef inom hemsjukvården, Örebro kommun
— Hos oss är det högt i tak och vi har en öppen och hjärtlig jargong. Möjligen visar vi ibland prov på en ganska rå humor och det händer att jag får säga till, när vi har studenter till exempel, så att de inte blir bortskrämda. Jag tror att humorn behövs som en motvikt till en ibland tuff arbetssituation och till det tunga som hör till jobbet. Men när vi går ut till våra patienter är det alltid ett professionellt förhållningssätt som gäller.

— Jargongen betyder mycket och vår tror jag är tecken på att vi är en trygg arbetsgrupp. Vi har jobbat länge tillsammans och kan vara raka mot varandra utan att någon funderar: ”Vad menade hon med det där egentligen?”

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida