Lasarettet i Västerås hotas av vite på 750 000 kronor
Förbättras inte arbetsmiljön för de anställda på kirurgavdelningarna vid Centrallasarettet i Västerås under 2012 riskerar sjukhuset att få betala ett vite på 750 000 kronor.
Det har Arbetsmiljöverket beslutat, efter att ha konstaterat att de ständiga överbeläggningarna skapar stor stress och överbelastar personalen.
– Vi sätter ner foten helt enkelt. Det har varit en väldigt lång historia under flera år. Nu måste det ske något, säger Arbetsmiljöverkets inspektör Lena Boman till Vestmanlands läns tidning.
Enligt Arbetsmiljöverket upplever personalen ”…en situation med stor arbetsmängd, höga krav, ständiga avbrott och arbete under ständig tidspress. Vid hög arbetsbelasning uteblir ofta nödvändig personalförstärkning och personalen får göra längre eller tätare arbetspass, ibland till och med dubbla arbetspass…”.