Sov bättre med solglasögon

Sov bättre med solglasögon
Lurar den inre klockan. Arkivbild: Colourbox

Genom att använda solglasögon på väg hem från skiftet kan sömnen förbättras efter ett nattpass. Nu tittar forskare på fler metoder som kan lura den inre klockan och underlätta oregelbundna arbetstider.

För mindre än tio år sedan gjordes upptäckten att vår inre klocka styrs av celler i ögat som mäter ljus och sedan aktiverar – eller lugnar ner – kroppens funktioner. Nu pågår forskning kring hur denna kunskap kan användas i arbetslivet.

En av forskarna som deltog under förra veckans arbetstidskonferens i Stockholm är brittiska Debra Skene vid universitetet i Surrey. Enligt henne är det väldigt individuellt hur vi påverkas av ljus på natten.

Individuella olikheter

Faktorer som spelar in är vår ålder, vår individuella dygnsrytm, om vi är dag- eller nattmänniskor, våra gener och vår ”ljushistoria”, det vill säga vilket ljus vi utsatts för den närmaste tiden beroende på årstid, om vi varit utomhus, om vi jobbat kväll, om vi sovit som vi borde och så vidare. Det spelar också in vilken typ av ljus vi vistas i på natten och var i vår egen dygnscykel vi är när vi utsätts för nattligt ljus.

Med mer kunskap om hur allt det här hänger ihop skulle man enligt Debra Skene kunna tillsätta ljus, och reducera ljus, vid rätt tidpunkter och på så vis hjälpa människor att anpassa sig till oregelbundna arbetstider och må bättre.

Solglasögon på väg hem

Hon har gjort försök som visar att nattarbetare blir piggare under sitt arbetspass om de utsätts för extra ljus i början av passet. Genom att sedan reducera ljuset med ett par särskilda solglasögon i slutet av passet och på vägen hem från jobbet får nattarbetare bättre sömn.

Blått ljus är det som piggar upp mest och ger störst effekt på vakenheten. Samtidigt rubbar blått ljus i hög utsträckning den viktiga produktionen av melatonin som sker på natten, vilket en del forskare tror är orsaken till att nattarbetande kvinnor löper större risk att drabbas bröstcancer. Här behövs det mer forskning som tar hänsyn till individuella olikheter, säger Debra Skene.

Mycket forskning kvar

– Det här med ljus på natten är en komplicerad fråga. Vi måste väga in allt från arbetsmiljön, scheman, vår inre egna klocka och det faktum att vissa människor biologiskt sett är mindre lämpade än andra att jobba natt.

Senaste jobben

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida