”Bra rykte säger mer än tio kampanjer”

Invirkade droppställningar, trevlighetstest och kollektiva massutskick lockar inte när sjuksköterskestuderande på Ersta Sköndals högskola tycker till om sjukhusens rekryteringskampanjer.

Hur vill du bli rekryterad av framtida arbetsgivare?

Anna Gudmarsdotter

Anna Gudmarsdotter, 24 år:

Respektera och värdera min kompentens, inte att jag är ett par händer och en legitimation. Vad kan intressera just mig, och vad kan jag bidra med till avdelningen? Om de satsar på en bra arbetsmiljö, bra lön och kompetensutveckling får avdelningen bra rykte. Det säger mer än tio stickkampanjer.

 Desirée Söraa, 26 år:
De borde vara mer personcentrerade, inte vara ute efter att släcka bränder. De ska ha ett intresse för vem jag är och varför jag söker just det här jobbet. Jag vill inte få information om vad andra sjuksköterskor tjänar eller hur jag ska fylla ett tomrum i schemat.

Natali Olausson

Natali Olausson, 24 år:
Jag vill träffa avdelningschefen, inte en rekryteringsansvarig för hela sjukhuset. Var ärlig om hur det är på arbetsplatsen, exempelvis om det är hög personalomsättning. Det ger ett bättre intryck om de är medvetna om och försöker förändra situationen. Satsa på genomtänkta introduktionsprogram och en bra grundlön utan poängmodell.

Ni blir färdiga sjuksköterskor i juni. Har ni börjat söka jobb?
Anna: Jag har sökt tre jobb och fått tre. Det är ett jag särskilt vill ha och vi förhandlar fortfarande.

Desirée: Inte än, men jag håller på med cv och personliga brev. Jag känner mig inte alls stressad, det finns gott om jobb. Jag tror att det är klokt att inte skriva på något än, utan ser det som en unik chans att pressa upp lönen.

Natali: Ja, fem stycken. Jag har blivit erbjuden tre jobb, tackat nej till en intervju och avbokat en. Jag har tackat ja till en fast tjänst på Danderydsakuten. Där får jag en lön på över 25 000 kronor och har kunnat förhandla om bland annat semester i sommar.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida