Digital lösning

Pekskärm på lättakut ger snabbare patientflöde

Pekskärm på lättakut ger snabbare patientflöde
Sjuksköterskan Anette Zackrisson visar en patient på lättakuten hur det lätthanterliga it-verktyget Collabodoc fungerar. Foto: Hillevi Bengtsson

Med en webbaserad lättakut som alternativ har vårdcentralen kunnat öka patientflödet och frigöra tid för sjukare patienter. Här skriver patienterna själva in sina symtom på en pekskärm. 

Varje dag mellan klockan 13 och 16 har drop in-mottagningen på Laurentiuskliniken i Falkenberg öppet för patienter med lättare åkommor. De registrerar sig själva på en pekskärm och svarar på en serie frågor som skiljer sig åt beroende på vilket problem som angetts.

Sjukdomar som hanteras på lättakuten är till exempel feber, ont i halsen, hosta, ryggskott och urinvägsinfektioner.

Går till sjuksköterskan först

När patienten tryckt på klar kommer formuläret upp på skärmen hos sjuksköterskan.

– Då ropar jag upp, diskuterar symtomen som patienten skrivit in och tar betalt. Eventuellt tar jag till exempel febern eller ett urinprov. Sedan klarmarkerar jag och patienten kan gå in till doktorn nästan direkt, säger Jennie Stenström, sjuksköterska vid Laurentiuskliniken.

Läkaren tittar på vad patienten skrivit och sjuksköterskan lagt till och kan snabbt ställa diagnos och eventuellt skriva recept.

Jennie Stenström, sjuksköterska vid Laurentiuskliniken.

En till två patienter per pass kan sjuksköterskan ta hand om själv, enligt Jennie Stenström, till exempel patienter som behöver en salva. Ibland visar sig patienten vara svårare sjuk än vad lättakuten är avsedd för och sjuksköterskan bokar en tid till den vanliga vårdcentralen.

En sjuksköterska och en läkare jobbar på lättakuten varje dag. De tar i genomsnitt hand om 15 patienter per dag under de tre timmar den är öppen.

– Vi är åtta sjuksköterskor på vårdcentralen som turas om att bemanna lättakuten och vi tycker att det fungerar jättebra. Patienterna är nöjda också och vågar ofta avvakta lite längre med att söka när de vet att det går lätt att få tid här, säger Jennie Stenström.

Minskat tryc

Förutom minskat tryck på tiderna till vårdcentralen har telefonsamtalen minskat i takt med att fler patienter upptäckt lättakuten som startade i maj. Många telefonsamtal blir också kortare i och med att patienterna kan hänvisas till lättakuten, enligt Hillevi Bengtsson, verksamhetschef vid vårdcentralen.

– Nu kan vi ha ett annat flöde och frigör tid till dem med tyngre åkommor som behöver tider på vårdcentralen, säger hon.

Gjort för journal

Det digitala verktyg som används på lättakuten är utvecklat av företaget Collabodoc och heter likadant. Enligt företaget kan det effektivisera läkarresursen med 88 procent och minska trycket på vårdcentralernas telefon med 25 procent. 

Datan som klickas in är standardiserad och kan läggas in direkt i journalsystemet.

Collabodoc används än så länge av tre vårdcentraler inom Praktikertjänst. 

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida