Unga måste få mentorer

Unga måste få mentorer
Inlägget har även publicerats på www.vardfokusbloggen.se. Illustration: Istockphoto

Hur ska äldre kollegers kunskap föras vidare? Låt dem bli mentorer för dem som är nya i yrket!

5 juni 2012

 Jag önskar ibland att jag hade mer tid över när alla måsten och annat är utfört, till att förkovra mig mera. Jag är en ”sån där” person som tycker det är kul att leta och läsa forskningsartiklar, som gillar att läsa kurser på högskolan när tiden räcker till för det och så vidare. Jag älskar att lära mig nya saker helt enkelt.

Men jag funderar ofta och diskuterar mycket och gärna på arbetsplatsen och i olika möten med kolleger både inom och mellan professioner om all den andra kunskapen, den som man inte hittar i några böcker. Den som man lär sig genom att göra och vara med om, den som brukar kallas ”den tysta kunskapen”, Hur för vi den vidare till våra yngre, nya kolleger? Hur tar vi tillvara på våra äldre och mer erfarna kollegers erfarenheter och kunskaper? Varför har vi inte system för det på alla arbetsplatser?

Jag önskar att det skulle finnas någon form av mentorskap för alla, där kolleger som börjar närma sig pensionen eller som kanske till och med har gått i pension, men som vill hålla kontakten lite med yrket, kan vara mentorer till de som kommer nya i yrket och få en möjlighet att dela med sig av allt de varit med om under sin yrkesverksamma tid.

Själv tycker jag det är fantastiskt roligt att lyssna på äldre erfarna kolleger, höra deras historier om hur man gjorde förr, tips om hur man kan göra saker som inte står i läroboken men som man av erfarenhet vet är bra. Lika roligt är det att få dela med sig till nya kolleger av de erfarenheter jag hunnit samla på mig under mitt yrkesliv hittills, och en del av det jag fått från kolleger som inte längre finns med i yrket men som bar på massor med kunskaper som jag fått förmånen att ta dela av. En del av oss har ju också erfarenheter från andra håll som kan vara användbara där vi är nu.

Visst vore det fantastiskt att hitta sätt där kunskapen kan få leva vidare, där erfarenheten förmedlas till framtiden för att integreras i den nya kunskapen som kommer med ny forskning och utveckling. Som urtidsmänniskans medicinmän förmedlade och lärde upp sin efterföljare, som sedan samlade på sig ännu mer kunskap och erfarenhet som därefter fördes vidare.

Kanske är det någon som har ett sådant system, där erfarna kolleger på olika sätt förmedlar erfarenheter till nya kolleger, kunskap som inte finns i läroboken.?Om ni har några exempel, hör gärna av er, det vore jättekul att ta del av! ?

— Siv Carlsson, barnmorska
carlsson@mittvardforbund.se

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida